Zima pomalu ale jistě klepe na dveře, na ranní mráz již nenarazíte na celém území naší republiky. Nepodceňujte včasnou výměnu pneumatik, která zaručí bezpečnost na cestách. Někdo přezouvá pro jistotu už na konci října, aby byl 1. listopadu připraven, někdo naopak čeká na první sníh, a to je chyba. Nebezpečí vám totiž může hrozit už během ranních a nočních hodin, kdy může teplota i v tomto ročním období klesnout opravdu nízko. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na první sníh nebo první mrazy.
Kdy je čas přezout pneumatiky?
Dle zákona ukládajícího povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimních pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat.
Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.
Sedm stupňů rozhoduje
Možná si říkáte, že přezouvání z letních pneumatik na zimní je zbytečné, ale opak je pravdou. Zimní pneumatiky mají oproti letním jinou směs a drážkování. Směs zimních pneumatik je přizpůsobená chladným teplotám a pod 7 °C netvrdne. Letní směs je naopak přizpůsobená vyšším teplotám nad 7 °C. Díky tomu zimní pneumatiky disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označované piktogramem zobrazujícím špičatou horu a vločku. Pokud již vlastníte svou sadu zimních pneumatik, můžete s autem zajet do nejbližšího autoservisu, kde vám pneumatiky vymění.Přezouvání doma
Možná je to vaše první domácí výměna, možná již několikátá v řadě. Každopádně jednoduchý návod pro kontrolu ocení i každý profesionál. Máte-li připravenou kompletní sadu zimních pneumatik na discích, výměnu hravě zvládnete doma. Klíčem k úspěchu je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako jsou ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.Připravte si nářadí a jdeme na to!
Zaparkujte na rovném povrchu, umístěte hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolte šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozu. Vhodné je použít zajišťovací klíny, a to na opačné straně vozidla, než je měněné kolo. Po zvednutí je také možné auto pro jistotu podepřít podpěrami.Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Může se stát, že po sezónním provozu vozidla bude disk u náboje kola držet až příliš pevně. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí nebo gumovou paličkou a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí. Na odhalený očištěný náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně do kříže dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku. Pro přesné utažení je ale vždy nutné použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce. Stejný proces opakujte u všech kol.
Po ujetí 50-100 km doporučujeme zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je profesionálně vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat také dotažení šroubů.