Správně vybraná osobní vůně by měla vystihovat osobnost nositele, příjemně doplňovat vzhled a podporovat sebedůvěru. Proto je třeba vybírat svůj parfém velmi pečlivě a uvážlivě. Většinou parfém voní na dvou různých lidech odlišně v důsledku jiného pH pokožky, jiného životního stylu a dalších okolností. Jak zvolit ten správný parfém, který bude ladit nejen k vaší pokožce, ale také povaze?
Vůně je mocný nástroj
Vůně je jedním z důležitých faktorů, který nám umožňuje udělat dobrý první dojem a dotvořit naši osobnost. „Lidský mozek je na zapamatování vůní velmi dobře naprogramován. Podle některých vědců si člověk pamatuje každou vůni, kterou již někdy zaregistroval. Navíc se s vůněmi pojí vzpomínky na určité lidi nebo chvíle. Jistě i vy máte vůni nějaké dobroty spjatou s dětstvím,“ popisuje Daniel Kopecký.
Vůně navíc dovede ovlivňovat lidskou psychiku: léčebné metody, které působení vůní využívají, se nazývají armaterapie. Naopak zápachy na člověka působí negativně. Řada míst či situací má svou typickou vůni - kostely bývají vykuřovány kadidlem, na Vánoce se pálí vonná purpura a františek, k provonění místností se užívají vonné tyčinky a svíčky.
Není parfém jako parfém
To, co vám stojí ve flakonku na poličce v koupelně, možná nemusí být opravdový parfém. Parfémem totiž nazýváme vůbec nejintenzivnější vůni s podílem vonných látek 15 – 40 %. Běžnější a také cenově dostupnější je tzv. parfémová voda (Eau de Parfum se zkratkou EdP), která obsahuje 12 – 15 % vonných látek. Dalším typem je toaletní voda (Eau de Toillete – EdT), ve které se nachází 6 – 12 % vonných látek a je lehčí a také méně trvanlivá než výše zmíněné typy. Ještě menší podíl vonných látek – jen 4 – 6 %, má tzv. kolínská voda, nebo Splash Perfume – EdS (Eau de Solide), ve které najdeme méně než 1 %.
„Kvalitní parfémy jsou pro neustále nošení obvykle příliš těžké a z jejich pravidelného používání by nositelku mohla dokonce rozbolet hlava. Proto je vhodnější schovat si je na vzácnější příležitosti a pro běžný den nosti toaletní a kolínské vody, popřípadě lehčí vody parfémové,“ radí Daniel Kopecký.
Je libo květinu, ovoce či vůni orientu?
Moderní parfémy můžeme pro lepší orientaci rozdělit do několika hlavních skupin, které se pak dají dále členit. Patří sem např. skupina vůní květinových, ovocných, citrusových, chyprových a dřevěných a také jejich různé kombinace. U každého parfému navíc rozlišujeme 3 části – hlavu, srdce a základ, podle toho, kdy se které vůně uvolňují.
• Hlava (vysoké tóny) je to první, co po aplikaci ucítíte. Právě hlava parfému utváří váš první dojem a právě proto je na ní kladen velký důraz. Doba trvání se pohybuje okolo 15 minut.
• Srdce (střední tóny) začínají naplno vynikat po odeznění hlavy. Voní několik hodin (2 - 3).
• Základ (nízké tóny), jsou ty látky parfému, které prchají velmi pozvolna. Doba trvání býva několik hodin (3 - 4), avšak nejsou výjimkou parfémy působící desítky hodin.