Jsou tablety pro děti jenom zdrojem zábavy, nebo mohou mít využití například při výuce?
PhDr. Jana Zapletalová je psycholožka, předsedkyně Asociace školní psychologie a dlouholetá ředitelka Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Aktuálně se zabývá i vlivem moderních technologií na výuku.
„Výhodou tabletů je z pohledu dnešních dětí zejména jejich atraktivita a možnost rychle získávat informace. Tablety pro děti jsou jim navíc uzpůsobené a snadno se v nich orientují pomocí symbolů a zvuků. Takže jsou určeny i pro děti, které ještě neumí číst, zároveň je ale pohánějí v touze naučit se číst co nejrychleji, aby se mohly ještě více věnovat hrám nebo získávání dalších informací,“ vysvětluje Zapletalová a dodává: „Mnohé děti baví i vlastní pohybování se v médiu, tápání a objevování nových možností.“

Ukazuje se, že čím dříve začne dítě pracovat s novými médii, tím rychleji si osvojí způsoby jak s nimi pracovat. Určitě se jedná o zručnost, která může posilovat gramotnost dítěte. Dětem se také rychleji zvyšuje čtenářská gramotnost a některé dovednosti spojené se střídáním činností. Například psychomotorická obratnost a ve vyšším věku i analytické myšlení.
Moderní technologie mohou mít i negativní dopad. Pokud se z pomůcky pro hru a učení stane jediný prostředek k zábavě a komunikaci a nahradí další činnosti, které jsou pro děti důležité, například pohyb a sociální interakaci s kamarády, nastává problém. Tady je důležitá úloha rodičů, aby dohlédli na to, aby dítě mělo svůj volný čas vyvážený. Rodiče by měli učit svoje děti zacházet s tabletem jako s pomocníkem a nedělali z něj středobod jejich každodenního života. Tam, kde se to neděje a dítě získá tablet nebo počítač právě proto, aby byl od něho „klid“, pak jsme na nejlepší cestě jak vytvořit závislost na tomto médiu.
V poslední době si tablety začínají nacházet svoje místo i ve školách v rámci běžné výuky. Zatím nejoblíbenější je tento pedagogický nástroj v USA, ale postupně se rozšiřuje i do dalších zemí včetně rozvojových. Jedná se o školy, kde si uvědomili, že toto nové médium má řadu zajímavých výhod, které mohou směřovat k podpoře výuky. Dokonce nejen u běžných žáků, ale také u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo u žáků, kteří neumí dobře místní jazyk. Bohužel u nás toto běžné zatím není, existovalo pouze několik pilotních projektů.

„Myslím, že velmi důležité je, aby s každou technickou novinkou rodiče dokázali uplatňovat zdravý rozum. Vždy je to tak, že děti mají zájem o nové věci a pokud toho zájmu využijeme, můžeme jej podchytit pro dobro věci a děti někam posunout. Nikdy nespojovat tyto záležitosti s velkými očekáváními, že se stane zázrak a například se naše dítě naučí anglicky mnohem rychleji. Učení je proces se svými pevnými pravidly, takže vždy vyžaduje naše velké úsilí o zapamatování si a v tom tato média mohou pomoci,“ vysvětluje PhDr. Zapletalová.
Když toto budou rodiče respektovat, tak se nemohou výběrem tabletu zklamat. Také se ukazuje, že pokud s něčím vyrůstáte, mají to děti zažité a snáze se s moderními technologiemi naučí zacházet.