OTÁZKA TÝDNE:
Můžu reklamovat u zubaře nepovedená rovnátka nebo třeba vypadlou plombu?
ODPOVĚĎ:
Stomatologické výrobky
Pojem „reklamace“ známe u individuálně zhotovovaných stomatologických výrobků. Těmi jsou např. můstky, korunky, zubní protézy či ortodontický aparát (rovnátka). Pokud stomatologický výrobek vykazuje vady, může ho pacient u zhotovitele reklamovat v záruční době 24 měsíců. Zubní lékař je povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů.
![Můžu reklamovat u zubaře nepovedená rovnátka nebo třeba vypadlou plombu? Můžu reklamovat u zubaře nepovedená rovnátka nebo třeba vypadlou plombu?](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/pixabay-rovnatka-usta-zuby366335-18.jpg)
V případě neuznání odpovědnosti ze strany zubního lékaře, resp. nedohody mezi pacientem a ošetřujícím lékařem řeší další spory Česká stomatologická komora podle místa pracoviště lékaře.
Nelze reklamovat ztracené nebo špatným zacházením zničené stomatologické náhrady, léčebné a rehabilitační pomůcky nebo ortodontické aparáty. Taktéž nelze reklamovat stomatologický výrobek z důvodu úrazu a následného poškození výrobku.
Zubní výplň (plomba)
Zhotovení zubní výplně je stomatologickým výkonem a u toho „záruka“ neexistuje. Tento pojem známe pouze u stomatologických výrobků, kterými jsou např. můstky, korunky či zubní protézy, ale nikoliv u zubní výplně. Nelze to tedy chápat tak, že na zhotovenou plombu máte záruku ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.
Zubní lékař v každém případě odpovídá za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně. V případě nespokojenosti s provedeným výkonem by se pacient měl obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. V případě, že mu bude tento lékař dělat opravu zubní výplně proto, že ji předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady.
Jedná-li se o závažnější případy, je vhodnější podat písemnou stížnost. Podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje – tedy nejčastěji samotnému zubnímu lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může dále podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Pojištěnec musí zároveň uvést důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem. Pacient se také může obrátit na Českou stomatologickou komoru.
V případě, že pacient nebyl spokojený s prací svého zubního lékaře, může přejít k jinému lékaři a řešit tuto záležitost i po přestupu. Pokud mu nový zubní lékař bude provádět opravu zubní výplně z důvodu, že ji původní lékař provedl nekvalitně, půjde tato úhrada za pacientem.
Zubní lékař by měl pacientovi vždy pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější s ohledem na aktuální stav jeho chrupu s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu. Pacientovi by měl před provedením výkonu vysvětlit, co mu bude konkrétně provádět a proč.
Zdroj: VZP