Na cestě po dunajských Železných vratech s Jiřím Bartoškou a Miroslavem Donutilem po spojnici jedné z nejvíce ohrožených světových řek, kterou ničí průmysl i lodní doprava, po dunajské deltě i rumunských a srbských vesnicích a městech (Premiéra)
Soutěska zvaná Železná vrata se rozpíná mezi městy Bazias a Turno Severin a odděluje tak Karpaty od pohoří Stara planina. Vodní hladina zde plní funkci hraniční čáry mezi Rumunskem a Srbskem.
V pořadu Na cestě po dunajských Železných vratech spatříme monumentální scenérie s jednou z mála řek, tekoucí ze západu na východ. Přírodní krásy obou stran byly prohlášeny národními parky.
Naše cesta začne na hradě Golubac, kulturní středověké památce Srbska. Dnes částečně zatopené, ale i přesto převážně zrekonstruované. Od „hradních pánů“ vyrazíme dolů k řece za místními rybáři a jejich úlovky. Podaří se našim rybářům ulovit oblíbené sumce na vábničku „bučka“? Ač blízko, v okolních horách se žije podle jiných pravidel než dole u vody. Nicméně pokorné hospodaření si, alespoň co do trpělivosti, s rybařením nezadá.
Poetická krajina břehů Dunaje má svou bohatou historii, sahající až do období 9,5 tisíc let př.n.l. Romantika řeky ani archeologické poklady ovšem nezabránily masivnímu vzestupu průmyslu a lodní dopravy. Ty tam jsou zrádné divoké peřeje a nepředvídatelné proudy Železných vrat. Řeku zkrotila stejnojmenná přehrada vystavěná na přelomu 60. a 70. let. Přilehlá hydroelektrárna zásobuje energií Rumuny i Srby již více jak padesát let. Tento zásah ovšem zvedl hladinu řeky o více jak 30 metrů a zapříčinil tak zánik řady původních vesnic.
Soutěska zvaná Železná vrata se rozpíná mezi městy Bazias a Turno Severin a odděluje tak Karpaty od pohoří Stara planina. Vodní hladina zde plní funkci hraniční čáry mezi Rumunskem a Srbskem.
V pořadu Na cestě po dunajských Železných vratech spatříme monumentální scenérie s jednou z mála řek, tekoucí ze západu na východ. Přírodní krásy obou stran byly prohlášeny národními parky.
Naše cesta začne na hradě Golubac, kulturní středověké památce Srbska. Dnes částečně zatopené, ale i přesto převážně zrekonstruované. Od „hradních pánů“ vyrazíme dolů k řece za místními rybáři a jejich úlovky. Podaří se našim rybářům ulovit oblíbené sumce na vábničku „bučka“? Ač blízko, v okolních horách se žije podle jiných pravidel než dole u vody. Nicméně pokorné hospodaření si, alespoň co do trpělivosti, s rybařením nezadá.
Poetická krajina břehů Dunaje má svou bohatou historii, sahající až do období 9,5 tisíc let př.n.l. Romantika řeky ani archeologické poklady ovšem nezabránily masivnímu vzestupu průmyslu a lodní dopravy. Ty tam jsou zrádné divoké peřeje a nepředvídatelné proudy Železných vrat. Řeku zkrotila stejnojmenná přehrada vystavěná na přelomu 60. a 70. let. Přilehlá hydroelektrárna zásobuje energií Rumuny i Srby již více jak padesát let. Tento zásah ovšem zvedl hladinu řeky o více jak 30 metrů a zapříčinil tak zánik řady původních vesnic.
I přesto si Dunaj zachoval některá svá „dobrodružství“. V soutěsce Velky Kazaň se řečiště řeky zúží na přibližně 150 m s hloubkou 53 m. Ne nadarmo byl tento úsek prubířským kamenem všech říčních kormidelníků. Nebezpečí odeznělo, jeho krása zůstala.
Na cestě po dunajských Železných vratech můžete sledovat 24. 10. 2018 od 21 hodin na ČT2!
Zdroj, foto: Česká televize