Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Kozoroh - roční horoskop na rok 2025Kozoroh - roční horoskop na rok 2025 Velký roční horoskop na rok 2025Velký roční horoskop na rok 2025
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Neděle 22.12. 2024
Dnes má svátek Šimon
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Na co si dát pozor při letecké přepravě zavazadel?

21. 10. 2009 | Praktické rady

Při letecké přepravě se čas od času stane, že dojde k poškození zavazadel. Spotřebitelé jsou pak mnohdy nemile překvapeni, pokud jim letecká společnost odmítne vyplatit náhradu škody. Spotřebitel by si proto měl vždy projít alespoň základní poučení pro cestující, aby například věděl, co by v zavazadlech přepravovat neměl.

Nedávno se na naše sdružení obrátil spotřebitel, který utrpěl poměrně vysokou škodu (asi 30 tis. Kč) na svých zavazadlech při letu z Berlína do Prahy. V zavazadle přepravoval elektronické zařízení, které využívá při hudebních produkcích. Letecká společnost odmítla škodu uhradit s odkazem na své přepravní podmínky.


Právní úprava

Letecká přeprava je vzhledem ke svému častému mezinárodnímu prvku upravena především na mezinárodní úrovni. V poslední době je na tomto poli aktivní také Evropská Unie, proto jsou některé otázky upraveny v pramenech komunitárního práva.

Pokud si kupujete letenku, uzavíráte smlouvu o přepravě osob dle ustanovení § 760 českého občanského zákoníku. Vztah mezi spotřebitelem a dopravcem se tak řídí ustanoveními občanského zákoníku, doplněného o smluvní úpravu (vč. smluvních přepravních podmínek dopravce). Některé aspekty Vašeho smluvního vztahu s dopravcem, a to například právě vztahy z odpovědnosti, se však neřídí českou právní úpravou, ale právem komunitárním, resp. mezinárodním.

Komunitární právo, konkrétně nařízení č. 2027/97 ze dne 9. října 1997 o odpovědnosti leteckého dopravce při letecké dopravě cestujících a jejich zavazadel ve znění dle nařízení č. 889/2002 stanoví, že odpovědnost leteckého dopravce Společenství, pokud jde o cestující a jejich zavazadla, se řídí ustanoveními Montrealské úmluvy pro danou odpovědnost. Pokud tedy letíte s evropským dopravcem (ten, který má provozní licenci vydanou členským státem EU), pak se Váš vztah týkající se odpovědnosti za škodu řídí ustanoveními Montrealské úmluvy. Montrealskou úmluvu je však třeba vykládat tak, jak to stanoví přímo použitelný právní předpis ES, tedy výše uvedené nařízení.


Odpovědnost za škodu

Montrealská úmluva stanoví, že dopravce odpovídá za vzniklou škodu v případě zničení nebo ztráty nebo poškození zapsaného zavazadla, jestliže se událost, která způsobila zničení nebo ztrátu nebo poškození, stala na palubě letadla anebo kdykoli v době, kdy zapsané zavazadlo bylo pod kontrolou dopravce. Dopravce však nenese odpovědnost vůbec anebo jen v omezené míře, jestliže byla škoda způsobena vlastní vadou, kvalitou nebo nedokonalostí zavazadla. Montrealská úmluva však také ve svém čl. 20 stanoví, že jestliže dopravce prokáže, že škoda byla způsobena nebo k ní přispěla nedbalost nebo jiný protiprávní čin nebo opomenutí osoby požadující náhradu, bude dopravce zcela nebo z části zproštěn své odpovědnosti v té míře, jak taková nedbalost nebo protiprávní čin nebo opomenutí způsobily škodu nebo k ní přispěly.

Montrealská úmluva tedy neupravuje všechny okolnosti daného smluvního vztahu. Na některé části smluvního vztahu je tak třeba vztáhnout českou právní úpravu obsaženou v občanském zákoníku. Je tedy možné, aby letecká společnost ve svých obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy o přepravě, stanovila pravidla, která je nutno dodržet při přepravě zavazadel. Takováto úprava ve smluvních podmínkách dopravce není porušením Montrealské úmluvy ani českého práva, neboť je právě na dopravci, aby stanovil podmínky, za nichž bude přepravovat osoby i jejich zavazadla tak, aby eliminoval riziko vzniku škody. Některé letecké společnosti tak přímo zakazují přepravovat v tzv. zapsaných zavazadlech (tedy těch nikoliv příručních, které si cestující bere s sebou do kabiny) například elektronická zařízení, cenné, křehké a obdobné předměty, které by mohly při přepravě v zavazadlovém prostoru utrpět nebo naopak přivodit újmu.

Spotřebitel by tak měl vědět, že pokud poruší podmínky daného smluvního vztahu a přepravuje v zapsaném zavazadle předmět, jež by v něm přepravovat neměl, pak se může stát, že při jeho poškození nedostane žádnou náhradu škody, neboť škodu v podstatě způsobil spotřebitel, nikoliv dopravce.

Dopravce má při prodeji svých služeb na území EU povinnost zajistit, aby souhrn hlavních ustanovení upravujících odpovědnost za cestující a jejich zavazadla byl dostupný cestujícím na všech prodejních místech, vč. prodeje po telefonu a prostřednictvím internetu. Pro tento souhrn je komunitárním právem stanoven standardizovaný formulář. Každý cestující by se tak měl mít možnost seznámit se svými právy z odpovědnosti za vady vůči dopravci. Doporučujeme však také prostudovat si samotné přepravní podmínky, zejména s ohledem na to, co je a co není možné přepravovat v zapsaném zavazadle.

Pokud potřebujete přepravit nějaký předmět, který je zakázáno přepravovat v zapsaném zavazadle, některé letecké společnosti umožňují přepravu takových předmětů zabalených v ochranném obalu, v kabině pro cestující na samostatné sedačce. Pro takové zavazadlo ovšem většinou musí mít cestující předem potvrzené místo vedle místa cestujícího. Pokud by došlo k poškození takto převáženého zavazadla během letu, pak by dopravce odpovídal za jeho poškození, neboť cestující nic nezanedbal a zcela dodržel podmínky přepravní smlouvy.


Náhrada škody

Pokud je dopravce odpovědný za vzniklou škodu, je třeba pamatovat také na to, že Montrealská úmluva stanoví limity odpovědnosti. K vyjádření těchto limitů používá tzv. jednotky zvláštních práv čerpání – ZPČ (Special Drawing Rights - SDRs), jež představují jakousi kvaziměnovou jednotku. Její kurz je stanovován jako vážený průměr kurzů měn, na kterých je založena. Jedna jednotka ZPČ představuje cca 30,- Kč. Pokud tedy spotřebitel utrpí při letecké přepravě na zavazadle škodu, za kterou dopravce odpovídá a která přesahující tuto hranici, tak více než cca 30 tis. Kč nedostane. Cestující však může využít výhody vyššího limitu odpovědnosti za zavazadla, za který se ovšem při odbavení platí zvláštní příplatek. Pokud přepravujete nějakou cennou věc, doporučujeme této možnosti využít, neboť v případě požadavku náhrady škody nejste limitování hranicí, jež stanoví evropské nařízení.


Lhůta pro reklamaci

Pokud je Vaše zavazadlo po přepravě poškozeno, je třeba tuto skutečnost reklamovat co nejdříve. Právní úprava stanoví, že je-li zavazadlo poškozeno, zpožděno, ztraceno nebo zničeno, musí cestující co nejdříve podat písemnou stížnost leteckému dopravci. V případě poškození odbaveného zavazadla musí cestující podat písemnou stížnost do sedmi dnů a v případě zpoždění do 21 dnů, v obou případech ode dne, kdy bylo zavazadlo cestujícímu předáno. Pokud letecký dopravce, který skutečně provádí let, není totožný s leteckým dopravcem uzavírajícím smlouvu, má cestující právo podat stížnost nebo vznést nárok na náhradu škody vůči oběma. Jakákoli soudní žaloba na náhradu škody musí být podána do dvou let ode dne příletu letadla, nebo ode dne, kdy letadlo přiletět mělo.



Zdroj: SOS


Mirka Bali

ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Komentáře
« Předchozí   1   2  Následující » 
Obrázek uživatelky
profil
nelétám...nebalím....Smajlík.....létání se bojím....Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
letěli jsme několikrát, vždy máme jeden kufr a jednu velkou cestovní tašku a nikdy se našim zavazadlům nic nestalo. S fólií jsem se setkala letos poprvé a stejně jsme nebalili,nebo manžel říkal že je to stejně zbytečné,když se nán ztratí kufr tak je úplně jendo jestli byl zafóliovaný nebo ne. Možná to má smysl když máte v kufru něco cenného, to ale my bereme sebou do letadla.
Obrázek uživatelky
profil
S fólií je pak problém ten, když pošlem kufr u přepážky zabalený a pak se v něm něco dohledává. Takže pěkně rozbalit, ukázat a zase pěkně znovu zabalit Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
Z praxe bych všem doporučila všechny věci o které nechcete přijít brát sebou na palubu v příručním zavazadle. Kolikrát se stalo,že kufr na dovolenou vůbec nepřiletěl Smajlík A co pak u moře, když plavky a ostatní vám přivezou za pár dní...
Obrázek uživatelky
profil
Dobrý den, lítám jednou za rok a doporučuji balit kufr do folie- chráníte tím svůj " poklad".
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles