1. Nákup na pochybném webu
Nikdy nenakupujte u neznámých prodejců, vždy dávejte přednost certifikovaným e-shopům. Certifikát je známkou určité kvality, dodržování právních předpisů a základních etických pravidel. V Česku uděluje tzv. známku důvěry např. Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ta na svých webových stránkách zveřejňuje i internetové obchody, které dodržují pravidla bezproblémového nákupu. Certifikát důvěry uděluje i Sdružení obrany spotřebitele (SOS), a to pod názvem Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP).
2. Platba za zboží z cizího počítače
Volně přístupné počítače (např. v knihovně nebo internetové kavárně) by v případě plateb přes internet měly být pro vás tabu. Jinak při provádění on-line platby riskujete ztrátu důvěrných informací, jako jsou číslo platební karty, speciální ověřovací kódy, hesla apod. Používejte proto výhradně vlastní, příp. pracovní počítač, jehož systém pravidelně aktualizujete a máte ho chráněný účinným antivirovým programem či firewallem. Vyhýbejte se také webovým stránkám s podezřelým obsahem a neotvírejte nedůvěryhodné e-maily s podezřelými přílohami od neznámých odesílatelů.
3. Ignorování obchodních a smluvních podmínek
Ani v internetovém prostředí nepodceňujte smluvní a obchodní podmínky a nikdy neodsouhlaste nic, co byste si pořádně nepročetli. Před jakýmkoli nákupem si vždy pečlivě pročtěte nejen nákupní řád, ale i obchodní a reklamační podmínky, abyste nebyli později nemile překvapeni.
4. Převzetí viditelně poškozené zásilky
Zásilku, která je viditelně poškozená, raději vůbec nepřebírejte. Ihned sepište s dopravcem protokol o škodě a kontaktujte prodejce, abyste se s ním domluvili na způsobu řešení reklamace. Ten by vám měl vrátit peníze nebo vyměnit poškozené zboží za nové.
Pokud není zásilka viditelně poškozená a vy zjistíte poničený obsah později, musíte tuto skutečnost oznámit dopravci do dvou pracovních dnů. Měli byste přitom donést s sebou i zásilku, a to ve stejném stavu, v jakém jste ji převzali – kompletní, s vnitřním i vnějším balením, aby mohla být reklamace řádně prošetřena. S dopravcem pak opět sepište protokol, kontaktujete prodejce a domluvte se na reklamaci.
5. Převzetí zásilky s neodpovídající cenou
Cena zásilky musí odpovídat dohodnuté ceně s dodavatelem. Pokud je cena doručené zásilky vyšší, než na jaké jste se dohodli s prodejcem, zásilku nepřebírejte a kontaktujte prodejce, aby sjednal nápravu. Pokud byste zásilku převzali, jen stěží byste později cenový rozdíl od prodejce vymohli nazpět.
6. Za zboží jsem zaplatila, ale nedostala ho
Pokud v nějakém internetovém obchodě nakupujete poprvé, je lepší dát přednost dobírce, tedy platbě až po dodání zboží. Při platbě za zboží předem totiž riskujete zvláště u neprověřených prodejců, že za své peníze nic nedostanete. Pokud se s internetovým prodejcem nedohodnete jinak, měl by vám zaslat zboží nejpozději do 30 dnů. Pokud zboží v této lhůtě neobdržíte, požadujte po prodejci vrácení zaplacené částky, a to nejlépe písemně doporučeným dopisem s dodejkou. V dopise ho zároveň vyzvěte k vrácení peněz do 14 dnů a upozorněte ho, že jinak požádáte soud o vydání platebního rozkazu.
7. Neuschování dokladů
Veškeré doklady (především objednávku) si pečlivě uschovejte. Pro jistotu si od dodavatele schovejte i potvrzení objednávky. Uložte si i všechny smluvní podmínky a veškerou komunikaci s dodavatelem minimálně do doby, než obchod řádně proběhne. Smluvní podmínky umístěné na stránkách e-shopu se mohou měnit, proto je důležité mít informace o znění platném v době nákupu zboží.
8. Osobní vyzvednutí zboží v kamenném obchodě
Obrovskou výhodou nákupu přes internet je možnost vrátit do 14 dnů zboží bez udání důvodu. Někteří vykutálení prodejci se snaží této lhůtě vyhnout jednoduchým trikem – zboží objednané v e-shopu vás nechají vyzvednout osobně v kamenném obchodě a předání balíčku s objednaným zbožím pak prezentují jako nákup v kamenném obchodě bez nároku na vrácení zboží. I v tomto případě ale jde o elektronický nákup, takže se nebojte ozvat. Kvalitní prodejci si zakládají na kvalitním zákaznickém servisu.
Zdroj: Provident Financial