Je to zjevné zejména v pohybech zaměřených na přesnost. Tato vyhraněnost je podmíněná převahou mozkové hemisféry, takže lateralita není záležitostí ruky a výchovy jejích pohybů. Souvisí s vrozeným zakódováním a naprogramováním přednostního používání jednoho z párových orgánů těla. Jednotlivé poloviny těla jsou přitom řízené opačnými mozkovými hemisférami. Ty určují tu pravostrannou, nebo levostrannou dominanci horní a dolní končetiny a smyslového orgánu (např. pravá ruka, pravé oko). Nelze však hovořit o jednoznačné pravostrannosti nebo levostrannosti celého těla. Jsou případy zkřížené laterality, při níž dítě používá nesouhlasnou končetinu a smyslový orgán (např. levou ruku a pravé oko). Lateralita nemusí být zároveň vyhraněná. Dítě často stejně šikovně (nebo nešikovně) využívá obě ruce.

Přesto však bychom měli zohlednit určitá specifika:
- Ve sporných případech, ale až po 4. roce života dítěte, když si nejsme jistí, která ruka je dominantní, nechat situaci posoudit psychologem a poradit se s ním na dalším postupu.- Často a pravidelně dítě motivovat k přípravným cvičením a hrám zaměřeným na součinnost v pohybu obou rukou a celého těla.
- Nezapomínat na to, že pro nácvik správného uchopování jsou pro dítě nejvhodnější trojhranné tužky a pastelky.
- Dítě podporovat, aby při spontánním kreslení a počátečním psaní používalo ruku, která je u něj dominantní.

Dostane-li dostatečně velký prostor, aby kresbou imitovalo např. takové reálné činnosti, jakými jsou např. otáčení mlýnku (mlýnského kola) = kruhové pohyby ruky, houpání miminka = dolní oblouk, koulení míče = kreslení spirály, vlnění vody apod., bude si žádoucím způsobem uvolňovat pohyby ruky.
- Vést dítě k tomu, aby často prstem nebo tužkou sledovalo cesty, labyrinty a čáry (v různých směrech), protože tímto způsobem se učí slaďovat pohyby ruky se zrakovým vnímáním.
- Pravorukému dítěti předkreslovat grafické vzory do levé části papíru nebo tabule, levorukému do pravé části. Oba musejí mít možnost reprodukovaný tvar stále sledovat a svůj výtvor s ním porovnávat. Můžeme k tomu také využít prostor nad místem, kde pak bude dítě žádaný tvar napodobovat.
- U pravorukého i levorukého dítěte zdůrazňovat při čtení a psaní vždy směrovou orientaci zleva doprava a shora dolů, po slovech i řádcích.
Vedení levorukého dítěte v grafickém projevu klade v první řadě důraz na respekt k lateralitě. Grafická aktivita dominantní levé ruky stimuluje tvorbu nových mozkových spojení. Rovnováhu funkce mozkových hemisfér však podporuje součinnost obou rukou. Z toho vyplývá, že dítě musíme zapojovat nepřetržitě do aktivit, které vyžadují spolupráci a koordinaci motoriky všech částí těla a rukou, abychom aktivizovali obě hemisféry. Jen tak bude zaručena souhra mozkových funkcí. Měli bychom přitom dbát na časté střídání a různorodost a vyváženost rozvojově zaměřených činností. Je třeba se vyhnout každému jednostrannému přetěžování dítěte. Rozmanitost těchto podnětů nabízí i náš program rozvoje grafomotoriky a podpory psaní.
Novou knihu Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní vydalo v roce 2007 nakladatelství Portál .
Zdroj: www.portal.cz
ZUZI
Chytrá Žena.cz