Štítky konečnému zákazníkovi poskytnou základní přehledné informace a mohou být prvním vodítkem při rozhodování o výběru nové pneumatiky.
Díky označení, které vypadá podobně jako například u ledniček či jiných spotřebičů, tak každý na první pohled snadno zjistí vliv pneumatiky na spotřebu paliva, přilnavost pneumatiky za mokra a klasifikaci hluku výrobku. Odborníci vítají značení standardizovanými štítky pozitivně, nicméně poradenství odborníků v oblasti výběru pneumatik bude podle nich i nadále významné.
Cílem nového nařízení je především zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení negativního dopadu dopravy na životní prostředí. Odborníci nové označení pneumatik v zásadě vnímají pozitivně, zároveň však upozorňují na to, že parametrů kvality je u pneumatik celá řada a vliv plnohodnotných testů na rozhodování spotřebitele při nákupu nových pneumatik bude vždy zásadnější.
Bude značení pneumatik jednotné? Stejné jak u pneumatik evropských výrobců, tak i těch, kteří pneumatiky vyrábějí mimo Evropu?
Tato vyhláška platí pro všechny pneumatiky, které budou v rámci prodávány v EU. Jak pro pláště evropské výroby, tak i pro pláště mimoevropských výrobců. Podmínky testování jsou nastaveny pro všechny stejně.
3 základní parametry pneumatik
1) Valivý odpor je síla působící proti směru jízdy při točení pneumatiky a je důležitý především z hlediska spotřeby paliva. Proto je důležité dosáhnout nízkých hodnot valivého odporu. Pneumatiky totiž přispívají ke spotřebě paliva u osobních automobilů až dvaceti procenty a u nákladních automobilů je to až 35 %. Díky zatížení vozidla je pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformována a pohlcuje energii ve formě tepla. Čím větší deformace, tím vyšší valivý odpor a následně pak také vyšší spotřeba paliva a vyšší CO2 emise.
Na označení pneumatik podle nařízení EU je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2.5% – 4.5% pro osobní automobily (o 0.1l/100km) a od 5%-8% pro nákladní automobily.
2) Přilnavost na mokrém povrchu je jedním z velmi důležitých bezpečnostních parametrů. Souvisí se schopností pneumatiky rychle vozidlo zastavit na mokré vozovce. U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 a 6 metrů při brzdění z 80km/h.0. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18 metrů.
3) Klasifikace hluku – hluk z dopravy je důležitým parametrem pokud bereme v úvahu ochranu životního prostředí. Hluk z dopravy závisí na několika faktorech, jakými jsou hustota dopravy, typ vozidla, styl jízdy a interakce mezi pneumatikou a vozovkou. Hodnoty označení ukazují externí hodnoty, které řidič při jízdě nevnímá, ale které přispívají
k akustickému znečištění. Hodnoty jsou vyjádřeny v decibelech a rozděleny do třech kategorií. Čím více polí je označeno černě, tím je pneumatika hlučnější:
Zdroj, foto: BestDrive