Této dvojici se život na univerzitě i na koleji malinko vymkne kontrole a jejich soutěživost je dovede až k vyhazovu z elitního univerzitního strašícího programu. A aby to bylo ještě horší, Mike i Sulley si uvědomí, že budou muset spolupracovat, pokud budou chtít své průšvihy napravit.
O filmu Univerzita pro příšerky:
„Chtěli jsme, aby Univerzita pro příšerky byla Mikeovým příběhem,“ popisuje režisér Dan Scanlon. Scanlona od samého počátku přitahovala myšlenka objevování sama sebe. „To, že jsme příběh umístili do období, během kterého se Mike poprvé sám vydává do světa, nám umožnilo zaměřit se na jeho pouť sebeuvědomnění a zažít s ním legraci, krize i úspěchy, přátelství i objevy, které souvisí s dospíváním. Právě během těchto let, ať už jsme na vysoké škole nebo ne, se dozvídáme, kým doopravdy jsme. A nemusí se to nutně shodovat s tím, co jsme si představovali.“
„Mike je sebejistý a neústupný,“ říká producentka filmu Univerzita pro příšerky Kori Rae. „Ale zatímco on sám je spíše drobného vzrůstu, jeho sny jsou obrovské. Vůbec si nepřipouští, že by svého snu nemusel dosáhnout. Ale ne vždycky dostaneme to, co chceme, a platí to i pro celoživotní sny. Možná jde o nejtěžší životní lekci, které jsme nuceni čelit, ale jedná se o jakousi zkoušku dospělosti.“
Pete Docter, režisér filmu Příšerky s.r.o., hrál při práci na klíčových tématech filmu Univerzita pro příšerky významnou roli. „Jedním tématem, na které jsme se zaměřili velice záhy, byla skutečnost, že když se vám jedny dveře zavřou, jiné se otevřou,“ říká Docter. „Dveře byly po vizuální stránce pro první díl velice zásadním prvkem, takže tenhle nápad stál velice intenzivně v popředí. Uvědomili jsme si, že spousta filmů – zejména těch dětských – se snaží sdělovat, že pokud se dostatečně snažíte a věříte si, dokážete cokoliv. A to není špatné poselství, jenže nemusí být vždy pravdivé. Co si počnete, když se vám vaše sny zhroutí?“
„Vysoká škola je obdobím, kdy máme spousty optimismu a jsme sebevědomí v tom, že dokážeme změnit svět,“ miní Lasseter. „Máme sny a cíle. Jsme nezastavitelní. A pak se ozve realita a my začneme narážet na zavřené dveře. Teprve to, co uděláte, když před nějakými stanete – když se vám zhroutí sny – doopravdy definuje, kým jste.“
Scanlon je přesvědčený, že klíčem k vyřešení těchto záležitostí je často navázání přátelství. „Bez ohledu na to, jak usilovně se snažíme, to nejsme schopni zvládnout sami. Nikdo to nedokáže. Takže se obrátíme na druhé – a oni se obrací na nás – a skutečně začínáme pracovat na tom, kým budeme. Nejtěžší je dát dohromady ten správný tým.“
To ale, jak Mike zjišťuje, není vždy tak úplně snadné. James P. Sullivan, Mikeův úhlavní nepřítel, ze kterého se stane jeho společník, ještě není tím laskavým strašákem z Příšerek s.r.o.. Od okamžiku, kdy vstoupí na Univerzitu, je jasné, že si chce hlavně užívat. Jakožto přirozeně nadaný strašák usoudí, že se nemusí příliš snažit, aby uspěl. „Jeho nevzrušená povaha Mikeovi vážně leze na nervy,“ říká scenárista Daniel Gerson. „Mike šílí z toho, že Sulley nerespektuje šanci poctivě pracovat – respektive že někdy nechce pracovat vůbec.“„A Sulley je naopak vzteky bez sebe ze skutečnosti, že ho ve strašení trumfuje malá umíněná zelená koule,“ dodává scenárista Robert L. Baird. „Začíná o sobě pochybovat, což jen posiluje soupeřivost, která mezi nimi panuje.“
„A když dojde k nevyhnutelnému konfliktu, není to vůbec hezké,“ říká Rae. „Z výuky strašení je vyhodí samotná děkanka. Jejich sny jsou v troskách. Ale řízením osudu jsou nuceni spolupracovat, aby vše napravili. Vztahy, které naváží se skupinou odpadlíků, a to, jak se coby osobnosti i přátelé vyvíjejí, je velice zábavné a dojemné a jde o příběh, který dokáže oslovit lidi v prakticky libovolném věku.“
O tvůrcích filmu Univerzita pro příšerky:
DAN SCANLON (režie, scénář, námět) se jako malý zamiloval do kreslených filmů společností Warner Bros. a Disney, a souhrou osudu také do krátkých snímků společnosti Pixar. Jeho vášeň ho přiměla studovat na střední škole film a animaci a při studiu na vysoké škole Columbus College of Art and Design se zaměřil na ilustrace.
Po dokončení CCAD začal Scanlon pracovat jako animátor a autor námětů pro společnost Character Builders, animační společnost, která v Columbu v Ohiu produkovala celovečerní filmy a reklamy. V září 2001 nastoupil Scanlon do společnosti Pixar Animation Studios, kde pracoval jako autor storyboardů na filmech Auta a Toy Story: Příběh hraček 3. V průběhu příprav produkce těchto snímků se snažil převádět režisérovy nápady do prvního vizuálního formátu každého filmu: do storyboardů.
Společně s Johnem Lasseterem se Scanlon podílel na režii původního krátkého snímku Mater and the Ghostlight, který se objevil jako bonus na DVD snímku Auta. Kromě své práce v Pixaru Scanlon současně také napsal a režíroval hraný snímek Tracy, který měl premiéru v roce 2009. Univerzita pro příšerky je Scanlonovým animovaným celovečerním debutem.
KORI RAE (produkce) do společnosti Pixar Animation Studios nastoupila v červnu 1993 jako producentka komerčního oddělení společnosti, kde produkovala několik velice úspěšných reklamních spotů. Byla součástí dynamického a průkopnického týmu, který pomáhal formovat a vybudovat Pixar takový, jaký ho dnes známe. Rae je původní profesí učitelka a trenérka a prohlašuje, že produkce filmů je v mnoha ohledech podobná. Úloha držet pod kontrolou stále se měnící příběh a velký tvůrčí tým v prostředí, kde jsou jasně dané termíny, je podle ní velice podobná tomu, když se snažíte dovést svůj tým na šampionát.
Po úspěchu Příběhu hraček se Rae coby animační manažer podílela na druhém celovečerním filmu Pixaru Život brouka. Poté stejnou úlohu zastávala i na filmu Toy Story: Příběh hraček 2, který získal Zlatý globus, a pokračovala jako pomocná producentka snímků Příšerky s.r.o. a oscarového snímku Úžasňákovi. Následně své produkční schopnosti propůjčila filmu Vzhůru do oblak jako producentka pre-produkce, a jako producentka spolupracovala na první sekci série Cars Toons. V současné době je producentkou chystaného snímku Univerzita pro příšerky.
JOHN LASSETER (vedoucí výroby) je tvůrčím vedoucím Walt Disney a Pixar Animation Studios a hlavním tvůrčím poradcem Walt Disney Imagineering. Získal dva Oscary za režii a dohlíží na všechny animované filmy a související projekty, které vycházejí z dílen Pixaru a Disneyho. Lasseter režíroval převratné a úspěšné filmy Příběh hraček, Život brouka, Příběh hraček 2 a Auta. V roce 2011 se do režijního křesla vrátil u filmu Auta 2. Jako vedoucí výroby se podílel na filmech Příšerky s.r.o., Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Ratatouille, VALL-I, Bolt: Pes pro každý případ, Vzhůru do oblak a Rebelka. Kromě toho byl Lasseter také vedoucím výroby na Oscara nominovaných filmů společnosti Disney Princezna a žabák a Na Vlásku, stejně jako oscarového snímku Toy Story 3: Příběh hraček z dílny společnosti Pixar, natočeného podle námětu, který vytvořili Lasseter, Andrew Stanton a Lee Unkrich.
Premiéra filmu Univerzita pro příšerky byla 20. 6. 2013!