Na správné držení psacího náčiní je nutné se zaměřit hned, když dítě začíná malovat a kreslit, jakmile začíná brát psací či kreslicí nástroj do ruky (obvykle mezi 2. – 4. rokem života). Na tom, jak drží dítě tužku, se velkou měrou podílí i nápodoba okolí – úchop rodiče, sourozence, učitele, nejlepšího kamaráda... Pokud má prvňáček zafixován nesprávný úchop, je jeho náprava již podstatně náročnější.
Rodiče by tedy měli sledovat způsob, jakým děti drží psací náčiní, jakmile začínají kreslit nebo psát.
Jak vypadá správný úchop
Tužku drží zespoda první článek prostředníku, špička palce ji přidržuje ze strany. Ukazovák je seshora jen položený. Úplně volně, aby jím bylo možné poťukat. Dítě by mělo být schopno psát i bez ukazováku. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné.Pokud má vaše dítě se psaním přece jen problémy, nezoufejte, všechno se dá napravit. Pro předškoláky i školáky jsou organizovány kurzy nápravy grafomotorických obtíží, kde se svých potíží pod vedením odborníků zbaví. Jde v podstatě o rehabilitační cvičení pro uvolnění ruky, odstranění špatného křečovitého držení psacího náčiní a přílišného tlaku na podložku. Dítě nejprve uvolňuje velké klouby ruky, obtahuje různé tvary – od jednodušších, přechází později k složitějším grafickým prvkům.
Ruku má přitom nataženou a pohyb vychází z celé paže na papír velkého formátu, později přechází k nácviku kreslení motivů vkleče. Používají se různé psací materiály (houba, špejle s vatou a tuší, progresso). Po zvládnutí tvarů na velkém formátu a uvolnění velkých svalů ruky, začíná dítě znovu fixovat správné držení psacího náčiní – ergonomicky tvarované pastelky, tužky či pero – a učí se kreslit či psát jednotlivá písmena.
Zdroj, foto: Stabilo