Richard Benoni (Pavel Kříž) v seriálu První republika České televize
Advokát Valentových a bývalý advokát Léblových je velký rodinný přítel, který je dobrýma vždy vyhledávaným společníkem.
Pavel Kříž k seriálu První republika České televize: „Diváci si mou postavu musí přečíst sami.“
Co se vám vybaví jako první, když se řekne první republika?
Pro mě to jsou hlavně filmy a literatura. Podle toho, co o té době vím, tak si myslím, že – aniž by si to člověk idealizoval – je to nejúspěšnější éra této země.
Období první republiky je mnohdy idealizovanou dobou. Myslíte si, že seriál První republika České televize, který právě natáčíte, může toto vnímání změnit a tuto dobu ukázat více realisticky?
To nevím, protože je to seriál, ne dokument. Takže je zde nějaká dramatická skladba, nějaké charaktery. Nejde nám o to, portrétovat detailně tu dobu, to má být záležitostí dobových dokumentů a archiválií. My samozřejmě pracujeme s určitou dramatickou nadsázkou, která je jen na pozadí dobových reálií.
Mohl byste v několika větách popsat svoji postavu a její charakter?
Diváci si mou postavu musí „přečíst“ sami.
Jaká je vaše oblíbená historická osobnost z období první republiky?
Co se týče uměleckých žánrů, tak byl obrovský rozkvět divadla: Vlasta Burian, Voskovec
a Werich. Úžasní filmoví herci jako Hugo Haas nebo Oldřich Nový, prostě celá
plejáda. Pak samozřejmě literatura: Čapek, Peroutka… To všechno jsou opravdoví giganti.
Jakým způsobem jste přistoupil ke ztvárnění svého charakteru v seriálu První republika České televize? Hledal jste například inspiraci u prvorepublikových filmů nebo divadla?
Já jsem k tomu přistoupil tak, jak se to dělá dneska. Snažíme se ale samozřejmě uchovat způsob
chování tehdejších lidí, protože se chovali jinak, byli galantnější.
Jaké jsou zatím vaše pocity z toho, že se podílíte na natáčení velkého dobového historického seriálu První republika České televize? Liší se nějak způsob natáčení První republiky od toho, co jste doposud točil?
Jakákoli historická věc se samozřejmě točí jinak, než současná „civilka“, je to výpravnější, náročnější, ale o to zajímavější. Neodehrává se to celé v papundeklovém studiu, kde se
dneska točí většina seriálů, aby se ušetřilo. Tady jde opravdu vidět, že dům je dům a auto je auto, což se na výsledku odrazí. Navíc si myslím, že to období, o kterém točíme, je hodně fotogenické, a to nejen u nás, ale všude ve světě. Když se podíváte na americké, francouzské filmy z toho období, tak vidíte, jak moc je ta doba fotogenická. Já si myslím a doufám, že v případě První republiky to bude zrovna tak.
Co pro vás zatím bylo během natáčení První republiky nejtěžší?
Musel jsem se naučit jezdit starým Fordem z počátku 30. let, což vypadá jako legrace, ale až taková legrace to není. Je to docela složité. Všechno je tam jinak - plyn dáváte pravou rukou, tam, kde je u dnešních aut spojka, řadíte… To všechno je velmi matoucí. Navíc to samozřejmě nemá žádný posilovač, takže je to docela dřina. Chvilku mi to trvalo, ale teď mě to moc baví, protože ta auta byla prostě skvělá. Akorát v zimě to asi moc nešlo, protože to nemá topení, má to sice stříšku, ale v zimě zkrátka nic moc… takže to byl pro mě největší oříšek.
Zdroj: Česká televize
Foto: Kučera Miroslav
Foto: Kučera Miroslav