Podtitul: Oceán, Shalom, Slavíci, on (a já)
Autor: Karel Deniš
Nakladatelství: XYZ
Datum vydání: 27.4. 2015
Formát: 145 x 205 mm
Vázaná vazba s papírovým potahem s laminovaným přebalem
Počet stran: 336 stran + 16 stran příloha
Cena: 299 Kč
Petr Muk by se v únoru 2015 dožil padesáti let a v květnu uplyne smutných pět let od jeho smrti. Jeho začátky v osmdesátých letech, kultovní ohlas Oceánu a Shalomu i Petrovu hvězdnou sólovou kariéru líčí s nesmírným zaujetím hudební producent a publicista Karel Deniš – blízký spolupracovník a přítel tragicky zemřelého zpěváka. Vzdává tak hold jeho nepochybnému talentu, profesní poctivosti a lidské mimořádnosti.
Ukázka z knihy Petr Muk:
Kolegové oceňovali jedinečnou barvu hlasu, fanoušci intenzitu převážně romanticky jemného projevu, experti navíc i horní rozsah tónů, blížící se luxusnímu tříčárkovanému céčku, v popu darovanému jen výjimečně a umožňujícímu občas vyšperkovat refrény vskutku grandiózním vrcholem. Já bych k tomu přidal zásadně důležitý jednotící prvek: Petr zpíval, jak žil, tedy opravdově.
Podobné vokály v dvoumetrovém muskulaturním těle by byly zjevně nedůvěryhodné, podobná textová sdělení od někoho osudem obyčejnějšího jen předstírání. Mukovy pódiové vizuální proměny byly sice četné a občas poněkud šokující, ale zároveň vždycky takové, že mu umožňovaly zpívat celoživotně kompletní repertoár
bez ztráty autentičnosti.
Někteří vyznavači oceánských kryptogramů a shalomských duchovních artikulů možná těžce nesli totéž zpívané civilně elegantním mužem, jenže v onom obleku bylo stále totéž tělo a v něm tatáž duše. Petrovo zpívání mi nahánělo husí kůži hned z ně-kolika důvodů. okouzlení na naše poměry úžasným vokálem bylo už na konci osmdesátých let doplněno intenzivní obavou o jeho zachování.
Způsob, kterým tam „rval“ tóny, obtížné nejen samotnou výškou, ale také velkou mírou exprese, byl totiž technicky nedokonalý, do značné míry hlasivky ohro-žující – ale zároveň právě tím tak přitažlivý. Poslech jeho vokálního příspěvku k undergroundovému hudebnímu projektu Mirka Vodrážky z roku 1984 naznačil původ onoho pěveckého rozdávání se.
Vyzpívávání se z fobií a strachu bylo srdcervoucím zážitkem, odlišným od tehdejšího obvyklého alternativního muzikantského polovyprávění. Přechod k dramatickému jekotu byl únosný snad jednorázově k natočení či koncertnímu zazpívání nejvýše několikrát za rok, ale ve chvíli, kdy se oceánská vystoupení začala počítat na desítky či stovky a často se konala třikrát i víckrát týdně, bylo jasné, že tento způsob zpěvu není dlouhodobě možný.
Petr bojoval a dával ráchel a další velmi náročné kusy pokaždé, ale byla to nad-šeným obecenstvem asistovaná vokální sebevražda. Připočteme-li k tomu občasnou psychickou zátěž, přímo ovlivňující jeho náladu, i zdvojený malý sval v hrdle, pak bylo nepochybné, že bez hlasové hygieny a pedagoga, ba foniatra se do budoucna neobejde.
Knihu Petr Muk - Oceán, Shalom, Slavíci, on (a já) koupíte v knihkupectví a na internetových stránkách nakladatelství Albatros Media.
Vendula Vrablová
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz