Co se tedy mění?
U osobních automobilů z povinné výbavy zmizí náhradní pojistky a žárovky. Důvod je poměrně jednoduchý. Praxe ukázala, že většina řidičů si s výměnou svépomocí nebyla schopna poradit a svěřila ji raději svému servisu. U moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety navíc náhradní žárovky prakticky postrádají smysl.Další vyškrtnuté položky se týkají zvedáku, klíče na matice a náhradního kola. Tady však pozor, platí to jen pro automobily, které jsou vybavené pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt. Dále pak pro vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu. Případně pak pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.
Změn doznala i lékárnička. Odpadnou starosti s dobou expirace a zůstává v ní jen obvaz hotový s jedním polštářkem, obvaz hotový se dvěma polštářky, náplast hladká (cívka), obinadlo škrticí pryžové, rukavice pryžové (latexové) a isotermická folie o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Z lékárničky tak zmizely položky jako trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška.
Zbytek povinné výbavy zůstává neměnný. Jako první je to určitě reflexní vesta. Měla by být uskladněná v blízkosti řidiče (ve dveřích), kde ji snadno vytáhne před opuštěním vozu a může si ji ihned obléci. Od okamžiku, kdy řidič vstoupí na vozovku, je tak lépe vidět a nehrozí, že bude sražený jiným autem.
Výstražný trojúhelník umístěte mimo obec 50 metrů za auto, v obci může být vzdálenost i kratší. Na dálnici by to mělo být minimálně 100 metrů.
Vychytávky nad rámec povinné výbavy
• Formuláře — určitě bychom nikam nejezdili bez dokumentu zvaného Záznam o dopravní nehodě (lidově se mu říká euroformulář), který je potřeba vyplnit v případě dopravní nehody.• Startovací kabely — mohou pomoci vyřešit problémy s vybitým akumulátorem vám nebo jinému řidiči v nouzi. A to zejména v zimě. Obecně platí, že se vyplatí nešetřit na délce kabelů, ani na průměru vodiče.
• Hasicí přístroj — u nás není nutné ho vozit, v řadě evropských zemích je to povinné, nebo alespoň doporučené. Jestliže se pro jeho koupi rozhodnete, máte na výběr mezi hasicím sprejem (vydrží hasit jen krátce), klasickým práškovým hasicím přístrojem (levný a účinný) a halotronovým hasicím přístrojem (drahý, ale nepoškodí jemnou elektroniku). A kdybyste se náhodou ocitli v situaci, že hasicí přístroj budete muset použít na hořící motor, v žádném případě neotevírejte naplno kapotu (oheň totiž získá kyslík a rychleji se rozšíří, kromě toho se zvýší riziko popálení), pouze ji zkuste pootevřít a haste skrze škvíru.
• Svítilna — hodí se za všech okolností, ideálně čelovka, ale i klasická baterka vám třeba při noční výměně kola určitě přijde vhod.
• Pracovní rukavice — neušpiníte si ruce, až budete sympatické řidičce (či řidičovi) v nouzi měnit kolo.
• Reflexní vesta pro každého pasažéra — na českých silnicích patří do povinné výbavy pouze jedna reflexní vesta, ačkoliv potřeba opustit vozidlo na nevhodném místě může vzniknout i ve chvíli, kdy je plně obsazené. Vozit v autě vícero vest pro každého je možná nepohodlné (obzvláště v interiéru tak, aby byly ještě před vystoupením z auta po ruce), zato však rozumné. A až pojedete do zahraničí, kde vyžadují jednu reflexní vestu na člověka, nepřekvapí vás náhlá silniční kontrola.
• Základní nářadí a nůž — mohou se hodit i osobám manuálně méně zručným. Pouze s klíčem na kola si ve všech situacích nevystačíte.
• Parkovací hodiny — je to pohodlnější, než psát čas příjezdu na papírek v případě časově omezeného stání (s parkovacím kotoučem).
• Deka nebo podložka — hodí se při nehodě na zakrytí poraněného, nebo když si potřebujete zkontrolovat prostor pod vozidlem a nechcete si při tom ušpinit oblečení.
• Nabíječka do auta — stávají se i takové situace, že auto vypoví službu uprostřed noci někde v lese a mobilní telefon ukazuje poslední jedno procento baterie.
• Voda — ideálně láhev destilované vody do chladiče (pozor — nalévat pouze do studeného motoru), rezervní vodu do ostřikovačů a hodí se i láhev vody pitné pro případ akutní dehydratace nebo opláchnutí.
• Motorový olej — takovou zdánlivou banalitu jako hladinu oleje v motoru dnes už také téměř nikdo nekontroluje, ale čas od času se vyplatí mrknout pod kapotu. Olej se totiž z motoru přirozeně vytrácí, někdy rychleji, někdy pomaleji. V krizových situacích, když z motoru silně uniká, máte alespoň šanci, že s občasnými přestávkami na dolévání dojedete do nejbližšího servisu.
• Palubní kamera — naprosto klíčová záležitost při prokazování zavinění při nehodě. Kromě toho můžete některá videa také s větším či menším úspěchem sdílet na sociálních sítích.
• Online navigace — výbornou pomůckou (nejen) v době oprav silnic je navigace, která umí hlásit uzavírky a kolony.
• Tažné lano — není povinnou výbavou, nicméně může pomoci jak vám, tak druhému řidiči v nouzi.
• Sněhové řetězy — v letním počasí samozřejmě nedává smysl s sebou řetězy vozit. Každopádně jednou nebo dvakrát do roka nastane situace, kdy se bez řetězů není možné vyhrabat.
• Škrabka na okna — existuje v mnoha variantách, třeba v kombinaci s návlekem na ruku, když nemáte rukavice. V zimě je navíc škrabka v podstatě povinná, protože z vozidla musíte mít dostatečný rozhled.
• Smetáček na sníh — spolu se škrabkou je v zimě nezbytný. Pamatujte, že za jízdy nesmíte mít na vozidle led ani sníh, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu.
• Řezač pásů — dnešní auta sice poskytují vysokou míru bezpečí, ale pořád to jsou jenom stroje, od nichž za nestandardních podmínek (při nehodě) nelze očekávat standardní funkci. Takže se může klidně stát, že bezpečnostní pás prostě neodepnete jako tolikrát předtím. A v tu chvíli se hodí mít po ruce řezač pásů. Důležitá je část věty „po ruce“, nikoliv v kufru nebo ve schránce před spolujezdcem.
• Kanystr – když už palivo dojde, je dobré se vydat na cestu pro něj s kanystrem. Co kdyby jej zrovna na nejbližší benzince neměli v sortimentu?
Zdroj, foto: Auto Kelly