Cestovní smlouva
Správně koncipovaná cestovní smlouva je bezesporu základním kamenem spokojené dovolené. Dříve než však přikročíte k podpisu smlouvy samotné, náležitě vyberte, s kým vlastně cestovní smlouvu hodláte uzavřít. Přednost dejte vždy raději známým, osvědčeným a prověřeným cestovním kancelářím, které jsou řádně pojištěny. Nápadně levné nabídky neznámých cestovních kancelářích vždy představují určité riziko. Dobrou volbou může být tzv. prověřená cestovní kancelář, která obdržela logo k užívání od společnosti TüV-SüD Czech.
Náležitosti cestovní smlouvy jsou uvedeny v občanském zákoníku a smlouva je vždy musí obsahovat. Kromě uvedení smluvních stran je důležité věnovat pozornost vymezení zájezdu (zejména termín jeho zahájení a ukončení, uvedení všech poskytovaných služeb cestovního ruchu, které jsou zahrnuty do ceny zájezdu, místo a dobu jejich trvání). Co se týče ubytování, musí smlouva obsahovat jeho polohu, kategorii, stupeň vybavenosti a hlavní charakteristické znaky (předejdete tak nepříjemnostem ohledně rozměrů pokoje, výhledu, apod.). Stejně tak musí být součástí smlouvy doprava do místa pobytu, její druh, charakteristika a kategorii dopravního prostředku, stejně jako údaje o trase cesty musí být součástí smlouvy. Ústně poskytnuté sliby o luxusním autobusu v porovnání s realitou staré Karosy se poté velmi těžko dokazují a vymáhání slevy bývá neúspěšné. Nezapomínejte ani na ustanovení o stravování (včetně jeho způsobu a rozsahu).
V zásadě tak platí, že čím podrobnější smlouva, tím
lépe. Předejdete tak sporům ohledně vašich představ a skutečnosti, která může
být jiná. Zájezd nemusí však být ve smlouvě zcela přesně vymezen, je-li
v tomto odkázáno na katalog, který je zákazníkovi spolu se smlouvou
předán. Informace v katalogu pak mají stejné účinky, jako by byly ve smlouvě.
Cena zájezdu a storno poplatky
Kromě výše uvedeného musí být součástí smlouvy též cena, kterou za zájezd zaplatíte. Zabývat se cenami z hlediska výhodnosti nákupu zájezdu na tomto místě nebudeme, zaměříme se však na právní stránku ceny.
Je důležité si uvědomit, že v současné době většina cestovních kanceláří uvádí informace o ceně BEZ povinných příplatků. A tak se i velmi lákavá cenová nabídka vyšplhá vlivem připočtení poplatků do astronomických výšin. Ovšem i tyto poplatky musí být součástí smlouvy. Pozorně si tak smlouvu pročtěte, abyste nabyli překvapeni, pokud po vás bude požadována suma větší než v původní nabídce. Solidní cestovní kancelář však uvádí při propagaci svých zájezdů cenu konečnou, tedy včetně všech poplatků. Bohužel i řada velkých a známých kanceláří na toto hřeší.
Pokud neplatíte cenu ihned v hotovosti, prostudujte si , jaká je výše zálohy a rozvrh plateb. Od každé cestovní smlouvy lze před zahájením zájezdu vždy – a to i bez udání důvodů – odstoupit. Cestovní kancelář má však právo po vás požadovat odstupné (tzv. storno poplatky). Ty jsou většinou stanoveny procentem z ceny zájezdu, přičemž v čím kratší době před zahájením zájezdu odstoupíte, tím vyšší poplatek musíte zaplatit.
Vyhnout se placení poplatku můžete tím, že zájezd převedete na jinou osobu. Musíte to však písemně oznámit cestovní kanceláři a připojit i souhlas nového účastníka zájezdu. Cestovní kancelář po vás může požadovat pouze náklady spojené se změnou osoby. Ovšem pozor! Převodem se stanete ručitelem za zaplacení ceny zájezdu.
Cena zájezdu nemusí být konečná a stabilní, je-li
to ve smlouvě stanoveno. Lze totiž dohodnout, že cestovní kancelář je
oprávněna jednostranně zvýšit cenu zájezdu, avšak maximálně do 20-ti dnů před
odjezdem. Důvodem pro zvýšení být pouze zvýšení ceny pohonných hmot, letištních
poplatků apod. Ovšem, jak již bylo uvedeno, vše musí obsahovat cestovní
smlouva, jinak cestovní kancelář právo zvýšit cenu nemá.
Před odjezdem
Nyní je již smlouva s důvěryhodnou kanceláří podepsána a můžete pomalu balit. Potřebujete k tomu nějaké informace? Ty vám musí cestovní kancelář – včetně upřesnění již známých věcí – písemně poskytnout nejpozději sedm dní před odjezdem, pokud je již neobsahuje samotná cestovní smlouva. Zároveň vám kancelář musí poskytnout kontakt osoby, na kterou se zákazník v nesnázích v průběhu zájezdu může obrátit s žádostí o pomoc, zejména místního zástupce cestovní kanceláře a adresu a telefonní číslo zastupitelského úřadu. Je-li cestovní smlouva uzavřena v době kratší než 7 dnů před zahájením zájezdu, musí toto cestovní kancelář učinit již při uzavření cestovní smlouvy.
Ještě před odjezdem se však může stát, že cestovní kancelář z objektivních důvodů nemůže dodržet to, k čemu se zavázala (např. v případě, že hotel do kterého jste směřovali vyhořel). V takovém případě vám musí kancelář nabídnout jinou alternativu. Pokud navrhovaná změna vede i ke změně ceny zájezdu, musí být v návrhu nová cena uvedena. Jako zákazníci máte právo se rozhodnout, zda budete se změnou cestovní smlouvy souhlasit nebo zda od cestovní smlouvy odstoupíte. Pokud ve lhůtě určené cestovní kanceláří (která nesmí být kratší než 5 dnů od doručení návrhu na změnu) od smlouvy neodstoupíte, má se za to, že s její změnou souhlasíte.
Odstoupí-li zákazník z výše uvedeného důvodu, má pak právo požadovat, aby mu cestovní kancelář na základě nové cestovní smlouvy poskytla jiný zájezd nejméně v kvalitě odpovídající původní cestovní smlouvě, může-li cestovní kancelář takový zájezd nabídnout.
Zruší-li cestovní kancelář zájezd ve lhůtě kratší než 20 dnů před termínem jeho zahájení, je povinna uhradit zákazníkovi pokutu ve výši 10 % z ceny zájezdu. Kromě toho může zákazník požadovat náhradu případné škody (např. pokud si bral kvůli cestě dovolenou v práci).
Na dovolené
Pokud šťastně na dovolenou odjedete, budeme vám přát, aby vše i nadále probíhalo bez problému. Pokud však problémy nastanou, nemusíte mít obavu, neboť cestovní kancelář se o vás musí postarat a v nesnázích vám poskytnout rychlou pomoc.
Jestliže vám po zahájení zájezdu cestovní kancelář neposkytne služby cestovního ruchu nebo jejich podstatnou část řádně a včas nebo zjistí, že vám všechny služby cestovního ruchu nebude moci poskytnout, ačkoliv se k tomu cestovní smlouvou zavázala, je povinna bez zbytečného odkladu a bezplatně provést taková opatření, aby mohl zájezd pokračovat. Pokud by nebylo možné pokračování zájezdu zajistit jinak než prostřednictvím služeb kvality nižší, než je uvedena v cestovní smlouvě, je vám cestovní kancelář povinna vrátit rozdíl v ceně. Pokud byste s výše uvedeným řešením nesouhlasili, či by ani nebylo možné v zájezdu pokračovat, je vám cestovní kancelář povinna poskytnout dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, včetně nezbytného náhradního ubytování a stravování.
Co se týče dopravy samotné, tak pokud je doprava uskutečněna
horším dopravním prostředkem, než kterým měla být uskutečněna podle
cestovní smlouvy, je cestovní kancelář povinna vrátit rozdíl
v ceně.
Po návratu
Pokud jste si užili báječnou dovolenou, není co řešit. Pokud jste však byli nespokojeni z toho důvodu, že zájezd neodpovídal prezentované nabídce a cestovní smlouvě, je nutné se na cestovní kancelář bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 měsíců od skončení zájezdu obrátit s reklamací a požadavkem na slevu. V případě, že se zájezd neuskutečnil, běží lhůta na reklamaci 3 měsíce ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy. Jestliže tak neučiníte, již slevu nemůžete požadovat. Pokud se nedohodnete s cestovní kanceláří na výši slevy, zkuste se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů s žádostí o mimosoudní řešení sporu, do kterého jsme zapojeni. Je zdarma a můžete v něm – v případě, že se druhá strana také zapojí – dospět k přijatelnému řešení pro obě strany a to prakticky bez jakýchkoliv nákladů. Poslední prostředek nápravy je případná soudní cesta.
To je vše, co je třeba v určitých situacích učinit pro nerušený odpočinek. Pamatujte, že základem spokojené dovolené je cestovní smlouva. Nyní nezbývá než popřát báječné prožití vaší zimní dovolené. Doufáme, že naše rady potřebovat nebudete a vše proběhne dle vašich představ. Pokud by tomu tak nebylo, tak nyní již víte, co v takovém případě dělat, případně se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů.
Zdroj: SOS
Mirka Bali
ChytráŽena.cz