Obchody jsou kromě jiných nenadálých událostí pojištěny i pro případné věcné a osobní škody způsobené zákazníkům.
Co se může stát?
Oděv roztržený o rozbité dveře, špatně uzavřený jogurt na novém tričku, pád na mokré podlaze či bolestivé podsmeknutí po pohozeném ovoci... To všechno musí market uznat jako újmu zákazníkovi.Poškodit klienta může pochopitelně i zaměstnanec obchodu - pokud mu třeba najede na nohu paletovým vozíkem nebo když mu poškrábe auto při manipulaci s nákupními vozíky na parkovišti.
Náhradu škody můžete žádat i poté, co se vám ztratí taška uschovaná na informacích. Anebo když si koupíte vadnou vyhřívací podušku a ona vám doma vypálí díru do pohovky.
Jak v takovém případě postupovat?
Zajděte na nejbližší informace nebo požádejte zaměstnance, aby s vámi obchod věc začal řešit. Zpravidla s vámi bude sepsán příslušný formulář, kde je škoda přesně popsána a kde je také uveden přesný kontakt na vás. Dokument pak dostane Oddělení Pojištění, které vám kvůli "škodní události" musí napsat dopis a začít jednat o řešení události.Na co máte nárok?
V případě poranění vám lékař vystaví bodové ohodnocení: jeden bod je dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví č.440/2001 Sb. 120 korun. Máte nárok požadovat i náhradu škody za vystavení tohoto bodového ohodnocení. Jeho cena se pohybuje mezi sto a 250 korunami.Pokud jste si znečistili oděv, musí vám hypermarket zaplatit účet za čistírnu. Jestliže znečistění, či poškození oděvu nelze opravit, či odstranit bez viditelné vady, výše náhrady škody je závislá na stáří poškozeného oděvu (i na to zákon pamatuje, v tomto případě se postupuje pomocí "amortizačních tabulek").
Poškodili vám stojící vůz na parkovišti?
Musí vám hypermarket uhradit celou fakturu za jeho opravu. Rozjeli jste se a do cesty se vám připletl "vláček" nákupních vozíků? V tomto případě rozhodne policie, na čí straně je vina. Pokud je na vině zaměstnanec obchodu, dostanete odškodné.Jiné je to s vadným výrobkem, který vám doma způsobil nějakou škodu. Dle zákona č.59/1998 Sb. v platném znění, o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku je zde dána odpovědnost dodavatele = výrobce výrobku. Musíte proto satisfakci chtít po něm.
Řešení škod na místě?
Drobné škody by s vámi pracovníci informací hypermarketu měli vyřešit přímo na místě (většinou to bývá do částky 1000 korun, výše závisí na vnitřních směrnicích obchodu). Například pokud "amortizovaná hodnota" vašich kalhot, na které vám vytekla barva špatně umístěná v regálu, činí tři sta korun, obchod by vám měl nabídnout pětistovku.Pokud odmítnete řešení škody na místě, je toto již nezvratné, škoda bude postoupena na Oddělení Pojištění a bude vám vyplacena náhrada škody podle amortizačních tabulek. Proto si rozmyslete, na kolik si poškozených věcí ceníte a poměřte jejich hodnotu se skutečným stářím.
Pozor, za tyto škody nejsou hypermarkety zodpovědné!
- odcizené vozidlo či jízdní kolo na parkovišti- poškozené vozidlo zákazníka jiným zákazníkem, popř. neznámým pachatelem
- prostá krádež věcí zákazníka, např. z nákupního vozíku během nákupu
- způsobené poranění a věcná škoda jiným zákazníkem atd.
Zdroj: Miroslav Zeman , www.mojepoplatky.cz