Patrick Lowenthal z University of Colorado Denver radí, že ze všeho nejdříve je nezbytné analyzovat, co naši posluchači potřebují vědět a také být schopný na základě prezentace jednotlivé body zvládnout. Ne vždy je přitom nutné prezentovat za pomoci PowerPointu. V případě menších neformálních setkání totiž může promítaná prezentace nežádoucím způsobem zvýšit odstup mezi přednášejícím a jeho publikem. Přednášky před větším publikem naopak dostanou díky elektronické prezentaci řád. V českých firmách se projektor v přednáškové místnosti stal standardním vybavením. Jen málokdo si však uvědomuje, že ho nestačí jen zapnout a začít mluvit. Na vytvoření a nacvičení kvalitní prezentace je nutné si vyhradit dostatek času.
PREZENTACE: Začněte otázkou, buďte struční a používejte obrázky
Rozdíl mezi dobrou a špatnou prezentací představuje již začátek. Snažte se proto publikum zaujmout už za prvních 30 sekund. Dobře mířená otázka, šokující fakt nebo zábavná paralela mohou zajistit, že posluchači po prvních několika větách neztratí pozornost. Tím nejjistějším způsobem, jak publikum znudit po prvních pár snímcích, jsou podle vědců prezentace zahlcené množstvím textu. Místo dlouhých rozvitých vět je moudřejší využívat spíše heslovité odrážky a zbytek slovně okomentovat. Když prezentující jen přeříkává text uvedený na plátně, posluchači jej mají sklon neposlouchat. Nezbytné je též používat natolik velké písmo, že text bude dostatečně viditelný i pro posluchače v zadních řadách sálu.Podpořit prezentaci vhodně zvolenými ilustrativními obrázky, grafy či grafickými prvky je ideální způsob, jak usnadnit publiku zpracování informace a udržet si jeho pozornost.
Doktor Lynell Burmark říká, že zatímco slova jsou lidmi zpracována za pomocí krátkodobé paměti, což vede k tendenci špatně si je pamatovat, obrázky se zaznamenávají rovnou do paměti dlouhodobé.
Stejně zásadní je ale i konec prezentace. Například český expert na tuto problematiku Lukáš Hrdlička radí, aby každá prezentace byla zakončena krátkým shrnutím toho, co se posluchači dozvěděli. Prezentaci je přitom dobré připravovat tak, aby měla jednu či dvě hlavní myšlenky, které si posluchači odnesou. Lidé pak neodcházejí jen s dobrým pocitem, ale i konkrétním výstupem, který si jednoduše zapamatovali a mohou o něm dále přemýšlet.
PŘEDNÁŠEJÍCÍ:
Dělejte pauzy, navazujte oční kontakt a neotáčejte se k lidem zádyPři přípravě prezentací se řada lidí stresuje známým zjištěním slavného psychologa Alberta Mehrabiana o tom, že při mluveném projevu posluchači přednášejícího posuzují jen ze 7 % podle slov, 38% roli hraje tón hlasu a celých 55 % připadá na řeč těla. Přitom ale stačí dodržet několik základních pravidel, která zajistí, že pečlivě připravená prezentace neskončí kvůli výkonu prezentujícího špatně. Jazyk prezentace je nutné upravit tak, aby byl co nejjednodušší. Publiku to usnadní porozumění. Je také dobré dělat pravidelné pauzy, které posluchačům poskytnou prostor pro zpracování myšlenky. Přednášející by se nikdy neměl otáčet zády k publiku. Dával by tak najevo nepřipravenost či neúctu. Klíčové je také neustále udržovat s publikem oční kontakt. Není dobré se fixovat na jediného člověka, ale každému posluchači věnovat dvě či tři sekundy pohledu. Právě pohled přímo do očí je v euroamerické kultuře spojený s navázáním důvěry. Naopak klopení očí publikum nezíská.
TIP: Předtím, než začnete prezentovat, zvolte vhodné nástroje
Zdroj: Activa