Ministerstvo dopravy je ústředním orgánem státní
správy ve věcech dopravy, odpovídá za tvorbu státní politiky v oblasti dopravy
a v rozsahu své působnosti za její uskutečňování, působí jako ústřední vodoprávní
úřad. V „Den otevřených dveří“ se letos o ministerstvo zajímalo 1 184 lidí.
Patřila jsem mezi zvídavé, příležitost jsem využila a jako návštěvník s číslem
733 jsem vstoupila do nádherné dvorany.
Budova
Ministerstva dopravy stojí na
pravém břehu Vltavy na nábřeží Ludvíka Svobody v Praze. Postavena
byla v letech 1927 - 1932 jako jedna ze tří reprezentativních státních budov, kterou
nechala československá vláda postavit na novém nábřeží, které vzniklo zrušením
vltavských ramen a ostrovů a demolicí vyhořelých Helmovských mlýnů na bývalém
Petrském nábřeží. Budova byla původně
postavena pro československé Ministerstvo železnic. Přesto se v době socialismu v letech 1960 - 1990 stala sídlem
Ústředního výboru Komunistické strany Československa. Až po revoluci začala budova opět
sloužit jako sídlo Ministerstva železnic, tedy Ministerstva dopravy.
Doplňuji, že ve
stejné době byly nedaleko postaveny dvě další reprezentativní budovy, kde sídlí
Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Architektem budovy pro Ministerstvo železnic byl
Antonín Engel. Monumentální neoklasicistní symetrická obdélníková
budova má šestipatrový střed a třípatrová křídla. Hlavní průčelí se zdůrazněným
vchodem je obráceno k nábřeží, dvě nárožní křídla po stranách od vchodu jsou
předsunutá. Komplex se obtáčí kolem čtyř ústředních dvorů, z toho tři jsou
otevřené a jeden tvoří uzavřené atrium se schodištěm, za hlavním vchodem z
nábřeží. Budovu zdobí sochy od Josefa Mařatky, znázorňují Textilnictví,
Obilnictví, Hutnictví a Hornictví. Dále na budově objevíte sousoší od Josefa
Pekárka a sousoší od Ladislava Kofránka, plastiky orlů a znaky okřídlených kol.
Budova má téměř osm
kilometrů chodeb. Kolem dokola ji lze obejít jen ve třetím patře. Původně měla budova 847
místností, 1770 dveří a 2470 oken. Pro hasiče patří budova stále
mezi jednu z nejsložitějších.
V interiéru budovy je mnohé z mramoru různých odstínů: Obklady dvorany
a krbů, sokly, zábradlí hlavního schodiště, ochoz, části dlažeb, zárubně ve
Slavnostní síni, lavice ve dvoraně, aj. Vstupní hala, členěná svazkovými pilíři
je opravdu nádherná.
V budově, v době
kdy ji užíval Ústřední výbor KSČ, měl generální
tajemník Gustáv Husák k dispozici služební byt, pracovnu, soukromý výtah a
parkoviště. Pod jižní částí budovy byl
vybudován podzemní kryt
komunistických funkcionářů. V krytu jsou zachována umyvadla, toalety, sprcha
a bojler na ohřev teplé vody. V případě dočasné izolace od světa zde
byla zásoba vody. V krytu nebyla zvláštní nádrž na pohonné hmoty pro
generátor, ty se skladovaly v sudech. Měřicí a kontrolní přístroje
v krytu, které jsou dodnes na stěnách, udávají hodnoty kapacity krytu 180
lidí a generátor je dimenzován na ještě větší zátěž. Kryt byl do záplav
roku 2002 funkční, sloužil jako skladové prostory. Při povodni voda zcela
zatopila druhý suterén budovy ministerstva a sahala až do výše 60 cm prvního
suterénu. Došlo tím i k poškození
archivu, ke zničení významné části písemností. Podzemní kryt má i nouzový
východ, ten směřuje do blízkého parčíku vedle ministerstva a je ukrytý v
křoví.
V současnosti je v centrální části krytu k vidění
originální psací stůl Gustáva Husáka a další dobový nábytek, rádio, psací
stroj, úřední pořadače aj.
V blízkosti
budovy byl v roce 1980 dostavěn Těšnovský
tunel, který ukrývá pobřežní komunikace před budovou do podzemí. Vzhledem
k poloze a době stavby je tunel přezdíván jako Husákovo ticho. Tunel prý nechal Husák postavit
proto, aby ztišil hluk projíždějících aut v blízkosti přilehlého sídla ÚV KSČ.
Co
bylo možné shlédnout, je zjevné z přiložených fotografií. Kromě toho si návštěvníci mohli
pod vedením zkušených profesionálů vyzkoušet létání s drony, zasoutěžit si
s BESIPem, dozvědět se něco o stavbě provizorních mostů, o létání, o užívání
dronů a pod. Mohli si i prohlédnout
fotografie dokumentující vývoj dopravy za 100 let existence republiky, snímky z
výstavby provizorních mostů v místech zasažených povodněmi, modely vláčků.
Mnozí si zkusili chůzi s brýlemi navozující stav opilosti.
Areál budovy byl
prý využit i pro natáčení několika českých a zahraničních filmů jako České
století, Bony a klid 2, Hannibal - Zrození. V
bondovce Casino Royale se budova proměnila na výstavní síň v Miami na Floridě.
Pánům
všeho věku mohu návštěvu jen doporučit.
HankaHH - čtenářka
ChytráŽena.cz
Tento článek také můžete
Hodnocení