I když je léto už v druhé polovině, letní slevy zdaleka nekončí. Naopak dá se předpokládat, že prodejci si ještě větším snížením cen sezónního zboží budou chtít vyprázdnit sklady před dalším ročním obdobím. SOS upozorňuje, že porušování zákona o ochraně spotřebitele je letos opět součástí výprodejů.
Jak podle podnětů od spotřebitelů, tak i na základě zjištění České obchodní inspekce, která při nedávné kontrole zjistila téměř v polovině kontrolovaných prodejen nějaké pochybení, je jasné, že problémy s výprodejem sezónního zboží stále trvají.
Prodávající neinformují přesně o ceně zlevněného zboží, matou kupující údaji o vysokém procentu snížené ceny, ale skutečnost tomu zdaleka neodpovídá nebo na pokladně spotřebitelům účtují původní ceny, což ne každý při větším nákupu hned zjistí. Ne všichni také ve svých letácích informují o začátku a konci výprodeje, jak jim to ukládá zákon o regulaci reklamy.
„Ve slevách by měli spotřebitelé velmi pečlivě sledovat také kvalitu nabízeného zboží,“ upozorňuje tisková mluvčí SOS Ivana Picková. „Stává se, že zboží už je poškozené, nebo má prostě nižší jakost, aniž by to prodávající někde uváděl. Spotřebitelé upozorňují, že mnohdy je namíchané zboží zlevněné a bez slevy, což je pro spotřebitele také matoucí,“ dodává mluvčí.
SOS zároveň upozorňuje na povinnost prodávajících poskytovat i na spotřební zboží ve slevách dvouletou záruku. Stále se stává, že prodávající zkracují svévolně záruční dobu a tvrdí spotřebitelům, že na zboží ve slevě je pouze půlroční záruka. Jejich tvrzení nemá oporu v zákoně a spotřebitel má stejná práva, jako kdyby kupoval zboží bez slevy. Jedinou výjimkou je situace, kdy je sleva poskytnuta pro určitou vadu. Na tu se pak záruka logicky nevztahuje. Ovšem spotřebitel o tom musí být jednoznačně předem informován.
SOS doporučuje spotřebitelům, aby velmi pozorně sledovali jak kvalitu nabízených výrobků, tak ceny, které jsou jim nakonec účtovány. V případě nesrovnalostí je možné se obrátit na osobní poradny SOS v krajích (seznam na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů), on-line poradnu na stejné adrese, případně na dozorové orgány, v případě špatného účtování na Českou obchodní inspekci.
Více se dozvíte také na oficiálních webových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů.
Hana Nováková
Chytrá Žena.cz