Povánoční slevy se stejně jako letní výprodeje staly nedílnou součástí fungování trhu, nicméně přes některé výhody přinášejí s sebou řadu porušení zákona o ochraně spotřebitele i zákona o cenách. Na jednu stranu toto období umožňuje obchodníkům uvolnit si sklady pro jarní kolekce, na druhou stranu mají spotřebitelé možnost výhodněji než před slevou nakoupit, nicméně ne vždy avizované slevy odpovídají skutečnosti.
„Sezónní slevy jsou doprovázené velkou reklamní kampaní, která má ovšem především za cíl dostat zákazníky po Vánocích znovu do obchodů,“ upozorňuje mluvčí SOS Ivana Picková. „V nich například zjistí, pokud bude počítat, že 60 – 70% sleva je ve skutečnosti nižší, než obchodník tvrdí. Někteří spotřebitelé si také stěžují, že u zlevněného zboží není uváděna původní cena, ale pouze nová; že prodávající na zboží poskytují pouze šestiměsíční nebo roční záruku, protože je ve slevě atd. To samozřejmě není pravda, i pro spotřební zboží v sezónní slevě platí dvouletá záruka,“ upozorňuje Picková.
Podle informací spotřebitelů se v některých obchodech stává, že původní cena, za kterou se zboží prodávalo před dvěma dny, je navýšena, aby prodávající vzbudil zdání, že sleva je vyšší, než je tomu ve skutečnosti. Také v tomto případě jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele.
SOS vyzývá spotřebitele, aby i pod vlivem výhodných slev velmi pozorně zboží prohlíželi, protože se stává, že se prodává i zboží nižší jakosti, než uvádí. Vždycky se vyplatí nakupovat s rozvahou, nenechat se nalákat na vějičku slevy a přemýšlet, zda věc skutečně potřebuji.
Narazíte-li na nějaké porušování zákona v této oblasti, můžete kontaktovat SOS na telefonické lince 900 08 08 08 (8 Kč za min), či zdarma na webových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů, kde najdete také adresy osobních poraden po celé republice.
Hana Nováková
Chytrá Žena.cz