Dnem 15. září 2009 nabývá účinnosti hlavní část nové
vyhlášky Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o
technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta přináší
změny v povinné výbavě motorových a přípojných vozidel, která jsou registrována
v ČR. Nová vyhláška byla ve Sbírce zákonů vyhlášena pod č. 283/2009 Sb. a
novelizuje vyhlášku č. 341/2002 Sb.
„Novela nepřinese řidičům žádné nepříjemnosti. Povinnou výbavu totiž více liberalizujeme a některé povinnosti úplně rušíme,“ uklidňuje řidiče vrchní ředitel Vladimír Bártl. „Vyhláška nyní lépe akceptuje současné technické vývojové trendy i připomínky odborníků,“ dodává Bártl.
Hlavní změny v povinné výbavě motorových a přípojných vozidel lze shrnout do následujících bodů:
1. Rezervní pneumatiky (od 15. září 2009)
Motorová vozidla bez indikace defektu pneumatiky, která budou vybavena
prostředkem pro bezdemontážní opravu pneumatik, nemusí být už nově vybavena
rezervní pneumatikou. Osobních vozidel uvedených do provozu před 15. zářím 2009
se však tato možnost týká pouze tehdy, pokud s nevybavením vozidla
rezervou souhlasí výrobce vozidla, popřípadě pokud jsou nová vozidla stejného
typu uváděna na trh bez rezervních pneumatik.
Pouze u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 (tj. nákladní vozidla nad 3,5t a autobusy) je možné prostředky pro opravu nahradit patřičným smluvním vztahem, který zajistí opravu poškozené pneumatiky na celém území České republiky.
Pozn. Stanoviska některých výrobců, resp. jejich zástupců
jsou zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva dopravy a budou
průběžně aktualizována, jak budou od dalších zástupců doplňována.
2. Náhradní žárovky u motocyklů (od 15. září 2009)
Nově nemusí být motocykly registrované v ČR vybaveny náhradními žárovkami.
Postačí, pokud motocykly budou vybaveny minimálně jednou náhradní pojistkou.
3. Nepovinné přepážky pro užitková vozidla (od 15. září 2009)
U vozidel kategorie N1 (lehká užitková), která vycházejí svojí konstrukcí z osobních vozidel (tedy existuje konstrukčně shodné osobní vozidlo), není povinnost mít ve vozidlech přepážku oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. To se týká i neprůhledných fólií nebo mříží na zadních bočních oknech. Vyjmutí přepážky není nově přestavbou a vozidlo tak nadále zůstává nákladním se shodnou obsaditelností jako nákladní vozidlo. Vyjmutí přepážky se nezapisuje do technického průkazu, ani ho nikdo nikam nepotvrzuje.
4. Změny ve vybavení lékárničky (od 1. ledna 2011)
Nové požadavky platí i pro obsah lékárničky ve vozidlech. Jedná se o bližší specifikaci stávajících zdravotnických prostředků (např. rozměry a vlastnosti náplastí, nůžek, obvazů atd.), vypuštění některých prostředků (spínací špendlík) a nové prostředky (izotermická folie, resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem).
Přibyl i informační leták s pokyny o správně provedené první pomoci. Se zavedením těchto požadavků je spojeno i přechodné ustanovení, a to, že do 31.12.2010 je možno používat lékárničky stávající. Kdo však bude chtít, může s novým typem lékárniček jezdit již od 15. září 2009.
5. Reflexní vesty (od 1. ledna 2011)
Od 1. ledna 2011 budou muset řidiči všech motorových vozidel registrovaných v ČR povinně vozit reflexní vestu, resp. jiný oděvní doplněk s označením z retroreflexního materiálu (např. šle). Tato povinnost se bude týkat i motocyklů.
Zdroj: SOS
Mangovka
ChytráŽena.cz