Méně akcí, stejně problémů
Nechvalně známé předváděcí akce jsou pro seniory i přes četná preventivní a legislativní opatření stále velkým rizikem. Ačkoliv se počet nahlášených předváděcích akcí snižuje, počet kontrolami zaznamenaných přestupků či trestných činů na nich spáchaných je srovnatelný s rokem 2014. Lze z toho vyvodit mimo jiné to, že reálně se počet těchto "výletů" pro seniory zřejmě drží stále na podobných číslech, jen určitá část z nich není nahlášena kontrolním orgánům.Nakupovat nechtějí, ale...
Nejvýraznějším výstupem výzkumu, který se snažil zmapovat příčiny nepoučitelnosti seniorů, je potvrzení domněnky, že velký vliv na rozhodnutí seniorů o účasti na převáděcích akcích má jejich osamělost. Třemi nejčastěji udávanými důvody, proč se senioři rozhodli navštívit předváděcí akci, byl výlet (43 %), společnost vrstevníků (16 %) a seznámení s moderními technologiemi (10 %). Pouze 0,53 % seniorů uvedla, že si jela na akci něco koupit. Což je v ostrém kontrastu s tím, že 72 % seniorů někdy na předváděcí akci něco zakoupilo, přičemž hodnota tohoto zboží se u 83 % seniorů pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců korun.Na otázku, zda jsou produkty zakoupené na akci užitečné a zda je používají, odpovědělo 61 % respondentů „ano“, ale stejní respondenti přitom uvedli, že tohoto svého nákupu litují. Je možné nákupu litovat a současně jej hodnotit jako užitečný? Spíše je pravděpodobné, že dochází k působení obranných mechanismů osobnosti, kdy pocit zklamání sebe sama, z toho, že se senioři nechali oklamat a že naše rozhodnutí je draze zaplaceno, je vykoupen alespoň „sladkými citrony“ v podobě dojmu, že si zakoupili kvalitní a moderní věc.
Předváděcí akce jako druh závislosti
Druhou pozoruhodnou informací získanou z výzkumu je opětovné navštěvování předváděcích akcí, byť jsou senioři s jejich průběhem nespokojeni. Na otázku „Byl(a) jste s průběhem výletu vždy spokojen(a)?“ odpovědělo 54 % respondentů, že ne, přičemž průměrně respondenti navštívili 4,67 předváděcích akcí. Vyvstává tedy otázka, proč senioři akce navštěvují i přes svou nespokojenost? Při komunikaci se seniory na toto téma se opakovaně setkáváme s tvrzením, že již nikdy na žádnou akci nepojedou, a přesto jedou znovu.Z tohoto úhlu pohledu můžeme předváděcí akce vnímat jako určitý druh drogy, které se senioři neumí lehce zbavit. Vítězí u nich projevy, jako je silná touha a pocit puzení jet na předváděcí akci, zhoršené sebeovládaní, pokračování v návštěvách i přes nespokojenost, spadnutí do dluhových pastí, lhaní okolí. Podobně jako u jiných závislostí je proto vhodné identifikovat spouštěč návykového chování a najít cestu, jak tento řetězec zvyků a nefunkčních projevů změnit a přeformátovat. Jako nejvhodnější se zdá odstranit z dohledu veškeré stimuly, které vedou k touze navštívit předváděcí akci. Základní poučkou je – nečíst pozvánky na předváděcí akci, ihned je vyhodit. Pokud někdo zavolá s pozvánkou, odmítnout ho hned na začátku, říct jasné ne, nevymlouvat se.