Před nástupem dítěte do školy si mnoho rodičů klade stejné otázky:
Bude se mu ve škole líbit? Zvládne nový režim? Jak ho co nejlépe provést první třídou? Aby přechod ze školky do školních lavic proběhl pro rodiče i děti co nejsnadněji, měla by se podle Denisy Maderové do příprav zapojit celá rodina.
Využijte dětské zvídavosti
S dítětem si o škole povídejte v dobré náladě. Snažte se je motivovat a ukázat mu, že ve škole je zábava. Jak na to? „Stačí si s malým žákem během cesty do školy vyprávět o tom, co zajímavého ve škole zažije. Děti jsou v tomto věku přirozeně zvídavé a zároveň připravené učit se nové věci. Povídejte si, o tom, co se nachází v okolí, jakou má škola výzdobu. Pokud už máte učebnice, dívejte se s dítětem na obrázky a mluvte o tom, jak bude prima, až mu o nich paní učitelka poví spoustu zajímavostí,“ říká Maderová.Pozornost věnujte také povídání o paní učitelce. I o ní je potřeba vyjadřovat se hezky. „Několik let bude pokračovat v rozvoji a výchově vašeho dítěte, byť jiným způsobem. I kdyby byly její výchovné metody odlišné od těch vašich, před dítětem ji vždy respektujte a nechte si od ní poradit. Děti se v třídním kolektivu často chovají jinak než doma, proto i ve škole vyžadují jiný přístup. Neberte učitele jako nepřítele, ale jako spojence, který má důležitou roli v životě vašeho potomka.“
Dítě by zkrátka mělo mít pocit, že pro něj škola není velkou neznámou a může se do ní těšit. Nenuťte jej načítat knihy dopředu, nestrašte jej úkoly a koncem hraní. Zkuste domácí úlohy zařadit naopak jako součást zábavy, objevujte společně nové znalosti a radujte se z každého pokroku. Buďte pozitivní, ale nepřehánějte to s horlivostí a tlakem na dítě. Školní docházka by pro něj měla být hrou a motivaci zároveň.
Věřte sobě i dítěti
„Rodiče, kteří jsou přesvědčiví a dokáží se ze školních dní radovat, vzbudí v dítěti mnohem větší nadšení ze školy než ustaraní rodiče s hlavou plnou obav a pochybností. Děti vnímají náladu a potřebují vidět dobré příklady v nejbližších dospělácích. Stále chtějí cítit bezpečí a jistotu, důvěřovat rodičům i vyučujícím.“ vysvětluje Maderová.Důvěru v dětech můžete vzbudit i vlastními zážitky ze školních let. Povídejte jim o všem, co vás bavilo, jaké jste zažili výlety, kolik kamarádů jste ve škole poznali. Nechte potomka, aby vám ukázal svoji oblíbenou stránku v učebnici, napište společně dopis babičce. Uvidíte, že takto motivované dítě bude k učení přistupovat s radostí.
Zdravé návyky
Jakou součást přípravy do školy zařaďte i ustálení denního režimu dítěte. Dbejte na pravidelnou dobu spánku i jídel, dopřejte dítěti pohyb i klidnější aktivity. „Častou chybou rodičů bývá nedodržování spánkové hygieny dětí – hraní her na tabletu v posteli, náročné aktivity těsně před spaním nebo pozdní večeře. To vše může způsobit pozdější problémy se vstáváním do školy a s celkovou kondicí dětí,“ upozorňuje psycholožka.Jak na kroužky?
Obezřetnost je třeba také u mimoškolních aktivit. Jak potvrzuje Maderová, přemíra činností může malým školákům ublížit: „Samozřejmě je dobře, když rodiče přihlásí děti do kroužků, které je baví. Bohužel se však setkáváme čím dál častěji s rodiči, kteří dětem naplánují kroužky na každý den, někdy i více aktivit po sobě. Malí školáci poté nemají dostatek odpočinku, jsou unavení a mohou začít ztrácet pozornost při výuce. Pro začátek by rodiče měli volit ideálně dva kroužky, z toho jeden pohybový.“Odklad není konec světa
Letos podle údajů MŠMT do školy nastoupilo 134 3421 dětí, o odklad školní docházky zažádalo 16 629. I s dětmi s odkladem je přitom potřeba pracovat. „Vysvětlete dítěti, že se do školy budete společně připravovat celý rok, aby v září vědělo, na co všechno se může těšit a co se dozví. Pomaličku, za pomoci učitelek ve školce, můžete začít cvičit správnou výslovnost, čísla, čtení a psaní, kreslení pro zlepšování jemné motoriky dítěte,“ doporučuje rodičům Maderová.Zároveň j však třeba vyhnout se škatulkování. „Rozhodně na potomka nevyvíjejte nátlak. Nesrovnávejte jej s jinými dětmi a už vůbec mu nic nevyčítejte. Každé dítě potřebuje individuální přístup, porovnáváním můžete nevědomky přispět k nárůstu strachu a ztrátě motivace se cokoliv učit,“ dodává Maderová.
Mějte na mysli, že odklad neznamená nedostatečnou intelektovou vyspělost dítěte. Nejčastějším důvodem pro něj je totiž emocionální a sociální nezralost – dítě je zkrátka stále víc hravé a závislé na rodičích, což by mu ve škole bránilo v rozvíjení kognitivních funkcí, učení a průbojnosti. Namísto toho se snažte naplno využít čas, který zbývá do začátku nového školního roku.
Zdroj, foto: Plus pro Vás