A jako alkohol a automobily – reklamy pro muže
"Požaduje se, aby reklama byla vkusná. Jak ale oslovíme ty, co vkus nemají?" (Zdeněk Křížek a Ivan Crha v knize Život s reklamou)
V minulém díle tohoto seriálu o reklamách byla řeč o reklamách pro muže a především s muži. Dnes bychom se více zaměřili na dva hlavní typy reklam, které jsou určeny silnější části populace – budou to reklamy na auta a alkohol.
Zkuste se zamyslet a vzpomeňte si na nějakou reklamu na alkohol, kterou jste nedávno viděli – může to být reklama televizní či tištěná. Vynecháme dnes reklamy na pivo, neboť o těch byla zmínka v minulém díle. Možná, že jste si všimli, že v reklamách, které propagují alkohol, se toho často moc nedozvíte. V popředí je láhev, kolem které se vše točí, a moc řečeného (v televizní reklamě) a moc napsaného (v té tištěné) není. Hlavním důvodem je to, že muži ke svému životu potřebují argumenty. Aby něco udělali, potřebují vědět, proč to mají udělat. Aby si něco koupili, potřebují vědět, proč si to mají koupit. Ale zkuste rozumově zdůvodnit, proč si má člověk koupit alkohol! Reklamy se tedy vzdávají všech racionálních argumentů a využívají spíše těch smyslových – snaží se vám ukázat "svůdnou" láhev (často doprovázenou svůdnou dívkou či svůdnými dívkami), snaží se v reklamě využít přitažlivou melodii, touží po tom vyvolat příjemnou atmosféru, vsugerovávají vám, že díky tomuto alkoholu zapomenete na své problémy. Tyto reklamy tedy nepůsobí na mužský rozum, ale spíše na jeho city.
Trošku jinak jsou na tom reklamy na automobily. Zde by ovšem bylo dobré rozlišovat reklamy televizní a tištěné. Ty televizní totiž také působí především na mužské emoce – s tímto auťákem budeš fakt frajer, s tímto vozem vždy dovezeš svou rodinu bezpečně do cíle a tohle autíčko ti budou všichni závidět... Ono není náhodou, že na výrobu nejdražší jsou právě reklamy na automobily – musí v divákovi vyvolat pocit, dojem, touhu – a to je to nejtěžší. Na druhé straně reklamy tištěné často zobrazují fotografii daného automobilu (nejčastěji na dokonalé silnici, na které zrovna nejede žádné jiné vozidlo, v ideálním případě v pozadí vidíme nějaké krásné hory) a tato fotografie je doplněna výrazným mottem a dále i podrobným textem, kde se čtenář dozví mnoho dalších informací o konkrétním modelu. Zde tedy nejdříve reklama zapůsobí emocionálně – obrázkem a mottem – a později seriózně informuje mozek o tom, proč si má vybrat právě toto auto, neboť jeho parametry jsou přece těmi nejlepšími: čísla, výkon, obsah... ano, to jsou slova, která mozek chce slyšet.
Dalším zajímavým společným znakem je to, že i reklamy na alkohol (včetně těch na pivo), i reklamy na automobily využívají slogany – jen zapátrejte v paměti a určitě se vám vybaví nějaký ten slogan, který je spojen buď s lihovinou, nebo s automobilkou.
Takže shrneme-li to: reklamy na alkohol a televizní reklamy na automobily se snaží ve spotřebiteli vyvolat pocit, působit na jeho city, a rozum by měl ve většině případů zůstat stranou, neboť by mohl být schopen případnou koupi rozumově vyvrátit.
Habaďúra - čtenářka
ChytráŽena.cz