1 + 1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu – podobnými nápisy se v nás obchodníci snaží vzbudit dojem, že levnější už to nebude a je třeba neváhat a nakoupit právě u nich. Výprodeje jsou, byly a budou populární, ale chceme-li opravdu ušetřit, je potřeba zachovat chladnou hlavu. Každá prodejní akce je určitým marketingovým tahem a vždy je třeba dávat pozor, i když se nemusí jednat o vysloveně klamavé obchodní praktiky.
![výprodeje výprodeje](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/blondyna-s-nakupnimi-taskami.jpg)
Důležité je také mít trochu přehled, kolik vybrané zboží obvykle stojí. Že je v určitém obchodě o 50 % zlevněno ještě neznamená, že ho za „zlevněnou“ cenu nekoupíte jinde zcela běžně. Hranici mezi marketingem a klamavou obchodní praktikou už překračují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Rok co rok Česká obchodní inspekce během výprodejů odhalí řadu chyb, kterých se obchodníci při slevách dopouštějí a kterými mohou zákazníky klamat.
A jak je to se zárukou na zlevněné zboží?
Můžete se setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
Zdroj: dTest