Lidé se mnohdy zbytečně zadlužují. Pohledávky vznikají například i neuváženým podepisováním smluv u mobilních operátorů a neplacením závazků za využívané služby. Nejen s těmito problémy se pak občané obracejí na pracovníky bezplatných Poraden SOS. Otázky k poradnám jsme položili mluvčímu SOS - Sdružení obrany spotřebitelů Janu Mišurcovi.
Kde všude jsou SOS poradny?
SOS poradny jsou otevřeny ve všech krajích České republiky, slouží samozřejmě spotřebitelům, kde se nabízí veškeré poradenství zdarma, nabízíme také náš SOS magazín, brožury a letáky na odborná témata a jiné prospekty. V těchto poradnách se poskytuje poradenství ať už jde o nedořešené reklamace, nebo jejich uplatnění, ať už to jsou různé smlouvy, obchodní praktiky apod. Je to vždy o tom, s čím se na nás spotřebitelé obrátí.
Konkrétněji?
Záleží vždy, čeho se případný problém týká. Jsme zaměřeni na obranu spotřebitelů, na zákon na ochranu spotřebitele a všeho, co s ním souvisí. Pokud se jedná třeba o nesplacené dluhy u bank a podobně, tak i v této problematice jsme schopni spotřebitelům pomoci, ale jsou tu i jiné občanské poradny, které jsou speciálně zaměřeny právě na finanční oblast. Ale říkám, i s tímto problémem se na nás mohou spotřebitelé obrátit.
Lidé mají často problémy s mobilními telefony, právě s dluhy s nesplácením, i s tímto se na vás mohou spotřebitelé obrátit?
Vždy se snažíme spotřebitelům preventivně říkat, aby, než se rozhodnou podepsat jakoukoliv smlouvu, tak aby si ji dobře přečetli, protože podepsat nic nemusí, ale musí si vše předem řádně přečíst, mít na to čas, případně se poradit s někým, kdo tomu rozumí lépe, zda se ten daný produkt člověku vyplatí a zda-li nedojde třeba k zatížení rodinného rozpočtu. Když už dojde k nějakým dluhům, může to být problém na straně spotřebitele, protože pokud už podepsal smlouvu a zavázal se k nějakému plnění, tak by to plnění měl dodržovat. Potom jsou tu sankce ze strany poskytovatelů služeb, které jsou mnohdy oprávněné, takže pokud se spotřebitelé rozhodnou využívat třeba služeb právě mobilních operátorů, měli by si smlouvu řádně přečíst.
Lákavé nabídky a reklamy, mobil za korunu, laciné volání. Spotřebitele to zláká……
Některé tyto nabídky opravdu nemusí být tak lákavé a výhodné, jak se může na první pohled zdát. V tomto případě by měli být spotřebitelé opravdu obezřetní a měli by si vždy pamatovat, že ne všechno, co je jim nabízeno rádoby zdarma, opravdu zdarma být nemusí. Je vždy na spotřebiteli, aby se zajímal, jaké plnění se k produktu váže, za jakých podmínek je uzavírána smlouva a jaké povinnosti z toho vyplývají.
Jsou poradny hodně navštěvované?
V poslední době jsme zaznamenali velký zájem o naše poradny, ať už jsou to fyzické poradny, které jsou dnes ve všech krajích České republiky, ale i o poradenství na webu SOS, adresa je: www.spotrebitele.info. A samozřejmě máme i poradenskou linku na čísle: 900 08 08 08, která je zpoplatněna osmi korunami za minutu. Na tuto linku se na nás spotřebitelé se svými dotazy obracejí denně a myslím si, že ta pomoc je velmi efektivní. V poslední době jsme otevřeli novou výjezdní poradnu v Opavě a v České Lípě, chystáme novou výjezdní poradnu také ve Frýdku-Místku. Seznam všech poraden je také uveden na webu SOS.
Proč právě tato místa? Měli jste zmapované, kolik spotřebitelů a kde by potřebovalo vaši pomoc?
Vždy jednáme na základě určitých informací, které nám poskytují třeba městské úřady nebo živnostenské odbory, pokud se na ně spotřebitelé obracejí se svými dotazy, ale snažíme se naše výjezdní poradny otevírat tam, kde už nějaká spolupráce s jinými organizacemi nebo s městskými úřady funguje a samozřejmě se snažíme vyplnit vždy nějaké to prázdné místo, kde poradenství zdarma právě pro spotřebitele ještě není. Rady spotřebitelům nabízíme také na veletrzích a výstavách, kde se SOS prezentuje prostřednictvím svého stánku.
Už jste se setkali i s diskriminací spotřebitelů?
SOS se dlouhodobě zaobírá a zajímá o možnou diskriminaci spotřebitelů, bohužel z těch podnětů, které dostáváme, k diskriminaci u nás dochází. Bývá to často kvůli jiné etnické příslušnosti, kvůli věku, diskriminovány se cítí maminky, kterým není umožněn vstup s kočárkem do prodejny a nebo nevidoucí, kterým není umožněno vstoupit do obchodu s vodícím psem.