V České republice je drtivá většina finančních zprostředkovatelů odměňována provizním systémem. Co si pod tímto pojmem představit? Znamená to, že zprostředkovatelé jsou odměňování provizemi od finančních společností. Jakmile tedy klient podepíše smlouvu se zprostředkovatelem, potažmo finanční institucí, zprostředkovatel inkasuje za jeho získání provizi. Tuto provizi dostává od finanční instituce.
Klient ji tedy neplatí přímo, ale tento poplatek je vždy účtován na vrub klientovi a finanční instituce si jej strhne z budoucích plateb klienta zpět. Výše poplatků se za jednotlivé typy finančních produktů velmi liší a může tak často docházet k preferování produktů, které nejsou nejvhodnější pro klienta, ale jsou provizně vhodné pro prodejce. Tento systém fungování je zásadním problémem a díky tomu je prodejce motivován uzavírat nové smlouvy.
Pojďme se tedy podívat na několik základních bodů, kde by se měl klient zamyslet, proč mu to daný zprostředkovatel doporučuje a na co se případně ptát.
Hned na začátku jednání s „poradcem“ se ptejte, jak je odměňován. Každému je jasné, že nikdo nic nedělá zadarmo, ale v praxi často slyšíme, že „poradce“ vám „poradí“ zadarmo, případně za předání X kontaktů na své známé. Vždy se tedy ptejte, jak a kdy za vás, popřípadě od vás, bude mít zaplaceno a nenechejte se zmást mlživými odpověďmi.
Přímo se zeptejte na výši provize, kterou zprostředkovatel za své služby inkasuje, vždy ji totiž hradíte vy. Jako klient máte právo si porovnat, jakou dostáváte službu a kolik si za ní zaplatíte! Při nákupu jiného zboží také porovnáváte cenu a přínos daného produktu, tak proč to nedělat ve financích.
Po „poradci“ požadujte všechny informace a doporučení k produktu v papírové podobě. Nespoléhejte na ústní sliby prodejce. Pokud vám někdo slibuje zhodnocení X procent ročně, vyžádejte si simulaci vývoje takového zhodnocení a popis produktů, které mají tento výnos přinést.
Vyžádejte si výstup ze softwaru. Zprostředkovatelé mají ke všem produktům výpočetní software, takže požadujte kompletní výstupy z těchto programů.
Na vše, čemu nerozumíte, se zeptejte. Klidně i vícekrát. Provize si poradce má zasloužit a od toho je tam pro vás.
Uvedli jsme si prvních pět bodů, ale to není vše. V dalším článku přidáme dalších pět rad a hned šestým bodem bude používání selského rozumu. Často se totiž děje, že díky obchodnickému umu prodejců, je naše racionální rozhodování potlačeno a řídíme se až příliš emocemi.
Následovat bude druhý díl, který přinese další body vašich otázek k finančnímu poradci: Na co se zeptat finančního „poradce“ - 2. díl
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz