SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. se často setkává s klamáním zákazníků v případech dárků zdarma. Konkrétně se jedná o následující situaci: prodávající nabídne při koupi určitého zboží bonus v podobě druhého kusu či jiného výrobku, za který již podle reklamy spotřebitel nic nezaplatí. Ale skutečnost je často jiná.
„Nejčastěji se s tímto klamáním setkáváme u nákupu potravin. Prodejce počítá s tím, že v případě, kdy zboží bude zabaleno ve větším balení, na které se napíše 3+1 zdarma, tak spotřebitel již nebude počítat, kolik stojí jeden kus. Stává se, že cena je po rozpočítání na kusy stejná či dokonce vyšší než kdyby si spotřebitel zboží koupil v danou chvíli na prodejně jednotlivě,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec.
Podobná situace nastává v případě, kdy prodávající nabízí dárek zdarma k zakoupenému zboží, ale konečná cena se při využití této nabídky navýší. Prodávající nemůže označovat zboží slovem zdarma, gratis či slovem podobného významu v případě, kdy spotřebitel pro získání tohoto výrobku musí vynaložit jakékoli další náklady. Pokud by k tomu došlo, jednalo by se o porušení zákona o ochraně spotřebitele.
V minulém týdnu SOS vyzvalo jeden z internetových obchodů ke zdržení se protiprávního jednání s tímto souvisejícím. Internetový prodejce nabízel k mobilním telefonům zdarma paměťovou kartu, která však tak úplně zdarma nebyla. Cena tohoto telefonu byla vyšší než cena telefonu, který byl dodáván bez paměťové karty zdarma.
„Obchod jsme písemně vyzvali ke zdržení se protiprávního jednání a k úpravě cen v jejich internetové nabídce. Byli jsme připraveni se obrátit na příslušný dozorový orgán, pokud by obchod na naši výzvu nereagoval. Obchod však bleskově zareagoval a během dvou dnů bylo vše v souladu se zákonem,“ dodává Mišurec.
SOS proto spotřebitelům radí, aby při nákupech nepodléhali slovům zdarma, gratis apod. a vše si důkladně prohlédli a spočítali, zda se jedná opravdu o tak výhodnou nabídku.