Pedagogové a psychologové si stěžují, že děti málo čtou. A pak mají malou slovní zásobu, těžko se vyjadřují a psychologové se přidávají, že takové „olámané“ vyjadřování okořeněné sprostými slovy, které jsou zrovna „in“, nevede k dobrým vztahům.
Melodická slovíčka nejen uspávají
Vztah ke knížkám je opravdu formován již od útlého dětství a začíná to obrázkovými leporely. Pokud dítě o ně příliš zájmu nejeví, ještě není nic ztraceno. Dívat se na obrázky není tak zábavné jako poslouchat a později si i sám číst. Rozvíjí se tak slovní zásoba dětí, paměť, protože záhy s úderem druhého či třetího roku zjistíte, že stačí básničku přečíst třeba pětkrát a dítě ji z větší části umí! Nehledě na to, že rytmika řeči tak krááásně uspává….Kdy začít?
Přesný věk nelze určit, záleží na individuálních vlastnostech dítěte. Můžete to čas od času zkusit, dítě se jednou určitě „chytne“. Někoho zajímá čtení v roce, někoho ve dvou a jiný přijde na chuť předčítání ve třech letech. Zprvu jsou vhodné kratičké básničky a rýmovačky, melodie hlasu zaujme, můžeme čtení i přehnaně dramatizovat a udělat z pár básniček rituál před spaním. Věk pro delší pohádky je dán hranicí kolem tří let.Diskuze únavná, leč podnětná

Pohádky řeší výchovné problémy?
Ano, správná pohádka může mít i pozitivní efekt. Švestky z básničky sedící na hrnečku mohou povzbudit k používání nočníku, Budulínek může naučit jíst dítě odmítaný hrášek a zároveň poučit o tom, že se nevyplácí neposlouchat rodiče, pohádky o zoubcích zase pomohou rodičům při výchově k čištění zoubků. Hrdina z knížky umí inspirovat.Výběr správné knížky
Jak již bylo řečeno, první jsou obrázky, pak rýmovačky,výborné, leč na trhu málo zastoupené jsou příběhy prokládané básničkami a pak klasické pohádky a příběhy, ty dítěti vydrží až do chvíle, kdy se z něj stane malý čtenář. Je vhodné vybírat nejen podle obsahu, ale v potaz brát i ilustrace. Měly by být zábavné, příjemně nakreslené a pokud v dítěti budou vzbuzovat další otázky, protože na nich uvidí i jiné s příběhem nesouvisející věci, bude to pro něj báječný výlet do světa fantazie. Proč je tam za lesem ten malý králíček? Proč támhle kouká ptáček?Vztah ke knížce jako takové
Od útlého dětství je vhodné v dítěti pěstovat ke knížkám vztah. Nemyslím, aby na nich lpěly nějak nezdravě, ale zásada, že knížka se netrhá a ukládá na své místo, byť by měla celý den být u postýlky, by měla platit. Dítěti můžete dát na výběr i z více knížek, ale děti mají rády stereotyp a často je jedna knížka zabaví nadlouho a vy budete dokola číst stále to samé, až do omrzení…Ten důvěrně známý svět na stránkách knížky budou děti milovat.Autorka: Renata Petříčková
www.svetdetskefantazie.cz