Je to zjevné zejména v pohybech zaměřených na přesnost. Tato vyhraněnost je podmíněná převahou mozkové hemisféry, takže lateralita není záležitostí ruky a výchovy jejích pohybů. Souvisí s vrozeným zakódováním a naprogramováním přednostního používání jednoho z párových orgánů těla. Jednotlivé poloviny těla jsou přitom řízené opačnými mozkovými hemisférami. Ty určují tu pravostrannou, nebo levostrannou dominanci horní a dolní končetiny a smyslového orgánu (např. pravá ruka, pravé oko). Nelze však hovořit o jednoznačné pravostrannosti nebo levostrannosti celého těla. Jsou případy zkřížené laterality, při níž dítě používá nesouhlasnou končetinu a smyslový orgán (např. levou ruku a pravé oko). Lateralita nemusí být zároveň vyhraněná. Dítě často stejně šikovně (nebo nešikovně) využívá obě ruce.
Pro potřeby naší publikace (problematika laterality je přitom mnohem složitější, než je tu naznačeno) je lateralita zajímavá z hlediska optimálního vedení dítěte v grafomotorických aktivitách a počátečním psaní. Okolo 4. roku života je už obyčejně zřejmé, kterou ruku dítě preferuje v denních činnostech, hrách a grafických aktivitách. Pokud využívá zejména levou ruku, nelze to považovat za chybné. V životních situacích i při kreslení a psaní levoruké dítě dosahuje stejně kvalitních výkonů jako pravoruké, a někdy i výjimečných. Lateralitu musíme v cíleném působení respektovat. Rozhodně není správné ji přecvičovat! Kromě vnější změny by došlo i k takovým změnám v mozku, jejichž následkem by mohly být poruchy psychomotorického i celkového osobnostního vývoje dítěte, a to nehovoříme o změnách kvality jeho života. Při přecvičování leváka na pravou ruku dochází totiž k anomální dominanci mozkových hemisfér, je narušena komunikační schopnost dítěte a jeho emocionální rovnováha a vznikají i deficity kognitivních funkcí. Násilné potlačování levorukosti omezuje posléze plný osobnostní růst. Proto je třeba z ní vycházet jako z daného základu, který přiměřeně rozvíjíme. Vedení praváka nebo leváka nevyžaduje žádné odlišné přístupy.
Přesto však bychom měli zohlednit určitá specifika:
- Ve sporných případech, ale až po 4. roce života dítěte, když si nejsme jistí, která ruka je dominantní, nechat situaci posoudit psychologem a poradit se s ním na dalším postupu.- Často a pravidelně dítě motivovat k přípravným cvičením a hrám zaměřeným na součinnost v pohybu obou rukou a celého těla.
- Nezapomínat na to, že pro nácvik správného uchopování jsou pro dítě nejvhodnější trojhranné tužky a pastelky.
- Dítě podporovat, aby při spontánním kreslení a počátečním psaní používalo ruku, která je u něj dominantní.
- Umožnit mu kreslit i na větší plochy (např. na role balicího papíru), které umístíme na stolek nebo upevníme na stěnu.
Dostane-li dostatečně velký prostor, aby kresbou imitovalo např. takové reálné činnosti, jakými jsou např. otáčení mlýnku (mlýnského kola) = kruhové pohyby ruky, houpání miminka = dolní oblouk, koulení míče = kreslení spirály, vlnění vody apod., bude si žádoucím způsobem uvolňovat pohyby ruky.
- Vést dítě k tomu, aby často prstem nebo tužkou sledovalo cesty, labyrinty a čáry (v různých směrech), protože tímto způsobem se učí slaďovat pohyby ruky se zrakovým vnímáním.
- Pravorukému dítěti předkreslovat grafické vzory do levé části papíru nebo tabule, levorukému do pravé části. Oba musejí mít možnost reprodukovaný tvar stále sledovat a svůj výtvor s ním porovnávat. Můžeme k tomu také využít prostor nad místem, kde pak bude dítě žádaný tvar napodobovat.
- U pravorukého i levorukého dítěte zdůrazňovat při čtení a psaní vždy směrovou orientaci zleva doprava a shora dolů, po slovech i řádcích.
Vedení levorukého dítěte v grafickém projevu klade v první řadě důraz na respekt k lateralitě. Grafická aktivita dominantní levé ruky stimuluje tvorbu nových mozkových spojení. Rovnováhu funkce mozkových hemisfér však podporuje součinnost obou rukou. Z toho vyplývá, že dítě musíme zapojovat nepřetržitě do aktivit, které vyžadují spolupráci a koordinaci motoriky všech částí těla a rukou, abychom aktivizovali obě hemisféry. Jen tak bude zaručena souhra mozkových funkcí. Měli bychom přitom dbát na časté střídání a různorodost a vyváženost rozvojově zaměřených činností. Je třeba se vyhnout každému jednostrannému přetěžování dítěte. Rozmanitost těchto podnětů nabízí i náš program rozvoje grafomotoriky a podpory psaní.
Novou knihu Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní vydalo v roce 2007 nakladatelství Portál .
Zdroj: www.portal.cz
ZUZI
Chytrá Žena.cz