Vždy pracuji jako součást týmu
Jana Burdová kraluje českým kadeřníkům již druhým rokem. V největší kadeřnické soutěži Czech and Slovak Hairdressing Awards, která probíhá za podpory Schwarzkopf Professional letos již jedenáctým rokem, získala titul Kadeřník roku a sošku kadeřnického Oscara již podruhé. Se svým týmem právě sbírá inspiraci a nápady pro letošní soutěžní kolekce.
Co bylo prvním impulzem k tomu, že jste se kdysi poprvé přihlásila do soutěže Czech and Slovak Hairdressing Awards?
Na začátku to byla relativně dostupná možnost propagace budoucího profesionálního studia. Bavit mě to začalo brzy poté. Faktem je, že jsem vždy pracovala s pocitem, že uspějeme :)
Titul Kadeřník roku a tedy kadeřnického Oscara jste získala již podruhé – vnímala jste obě vítězství stejně nebo jste prožívala každé jinak?
Nebylo to stejné, první titul jsem přebírala absolutně vyčerpaná z přepracování a neměla jsem sílu si to ani uvědomit. Letos jsem si užívala přípravu své show společně s týmem
a vítězství – to bylo super.
Změnil se nějak díky soutěži váš osobní život? Poznávají vás třeba lidé na ulici?
To bych neřekla. Samozřejmě lidé, kteří se o módu a vlasy zajímají, moje jméno znají, ať už z magazínů nebo televize. Kadeřník roku zajímá média a veřejnost čím dál tím více a to je dobře. Například v Británii, kde soutěž v roce 1985 vznikla, je to i díky tradici opravdová událost a vítězné týmy jsou hodně uznávané a respektované. Téměř jako v Česku hokej :)
Pozorujete díky dvojnásobnému titulu Kadeřník roku zvýšený zájem o služby ve vašem salonu?
Tak takhle snadné to zase není. Titul není kouzelný, ale je pravda, že to naši klienti prožívají s námi. Drží palce a zajímá je, co nového jsme vytvořili. Je to pro mne, jako majitele salonu, velká čest. Každý titul, přehlídka nebo jen nová kolekce účesů, přinese do naší společné práce „nový vítr“ a zákazníci to vnímají velmi pozitivně. Každý v mém týmu ale ví, že svou práci je potřeba stále zlepšovat a dělat ji s radostí. Potom je přirozené, že klientela přibývá
a my si toho opravdu vážíme.
Jste jednou z mála uznávaných kadeřnic, která má salon mimo Prahu. Proč?
Skoro celý rok jsem rozmýšlela a pořád jsem rozhodnutí měnila. V Praze mám přátele, část klientely, v Teplicích zase rodinu, které bych se musela částečně vzdát. Nakonec rozhodl fakt, že do Prahy je to necelá hodina cesty, takže mohu pracovat tady i tam. A kdo chce, za mnou do salonu přijede. Po dvou letech bych řekla, že to byla dobrá volba.
V časopisech stále čteme o nových trendech v účesové tvorbě.
Trendy se mění každou sezonu, můžete mít polodlouhé i krátké. Jde o to, jaký je váš styl. Pokud jste vyložený „trendař“, jsou právě potřeba krátké nebo max. polodlouhé výrazné střihy. Jestliže máte ráda klasiku, klidně můžete mít mikádo nebo delší vlasy, a to v jakémkoli věku. Podmínkou je nekompromisně pěstěný vzhled a barva, která k vám ladí. Cítíte-li se dobře v přírodním stylu, i tak je třeba přizpůsobit střih i barvu, která musí vypadat přirozeně.
Chodí za vámi klientky s obrázkem v ruce a chtějí ostříhat jako herečka na fotce?
Občas ano a nevadí mi to. Probíráme, co si myslí o barvě vlasů, jak na ni obrázek působí atd. Je to milé. Nedávno mě poprvé navštívila klientka s obrázky brazilské modelky Gisele Bündchen. Bylo to ale jinak než obvykle, nechtěla účes podle modelky. Žila totiž nějakou dobu v Los Angeles a vlasy jí barvil osobně kolorista Gisele - Harry Josh. Klientka se po návratu do Čech snažila najít kadeřníka, který by jí obarvil podobně, ale výsledkem byly přesvětlené a přemelírované vlasy. Po pěti pokusech tedy skončila na mém křesle. Byl to pro mě trochu zvláštní pocit, protože osobní styl práce kadeřníka nemá smysl kopírovat. Mému návrhu však pomohlo, že mi popsala, co si pamatovala z Harryho stylu barvení a dokonce se shodovala i značka barev, kterou v salonu používáme. Výsledek byl super.
Ale zpět k vašemu titulu. Kde berete inspiraci pro soutěžní kolekce?
Všude kolem sebe. Nejlépe se inspirace sbírá na cestách a potom v jakémkoliv druhu umění. Někdy stačí se jen dívat kolem sebe a třeba fotit. Mám jeden handicap, neumím kreslit, takže pokud mám nápad, nebo mě něco zaujme, jsem schopná udělat cokoliv, aby mi to neuniklo :) Někdy je to legrace.
Jak dlouho trvá příprava soutěžních účesů?
Tak třeba kolekce do kategorie Avantgardní účes se dá připravit za několik hodin, ale i dnů. Mám za sebou oba způsoby a každým rokem je příprava delší. Kategorie Komerční účes zahrnuje přípravu, střihu a barvy. Dávám si vždy celý den na jeden model. Do kolekce jsou zahrnuty tři účesy. Vše se připraví v týdnu před realizací kolekcí a v den, kdy se fotí, se prostě nekončí, dokud není hotovo. Obvykle to trvá dvanáct až šestnáct hodin, ale není výjimka tvořit i čtyřicet hodin se čtyřmi na odpočinek. Pak už to ale nikoho nebaví :)
Pracujete na návrzích soutěžních účesů sama nebo jde o týmovou práci? Necháte si poradit od svých kolegů?
Vždy pracuji jako součást týmu. Jeden profesionál nikdy nedokáže stvořit to, co více talentovaných a sehraných lidí. Soutěžní kolekce se dá přirovnat k dobrému filmu. Nestačí mít nápad. Potřebujete také dobrý scénář, výpravu, kameru a samozřejmě režiséra. Ti všichni musí umět spolupracovat a mít respekt k druhým uvnitř týmu. Něco jiného jsou ale návrhy střihů. To potřebuji být s modelkou úplně sama. A na přípravě avantgardních výtvarných účesů pracuji v rodinném týmu s mým bratrem Tomášem a přítelem Davidem.
Co říkáte samotné soutěži Czech and Slovak Hairdressing Awards – myslíte si, že šanci uspět má opravdu každý?
Slyšela jsem kritiku na adresu soutěže, že kdo nemá dost peněz na tvorbu kolekcí, nemá šanci uspět. Jak jsem již odpovídala na předešlou otázku, na dobrý film potřebujete finance. Vrcholový sportovec se zase neobejde bez sponzorů, času na trénink a peněz na výstroj. To k nejvyšším soutěžím prostě patří. Nesouhlasím s tím, že kdo nemá finance, nemůže být v soutěži Czech and Slovak Hairdressing Awards úspěšný. Může, a to na nejvyšší úrovni. Pokud je kadeřník talentovaný, vždy je tu možnost pokusit se získat práci v dobrém salonu, který už třeba soutěží a po několika letech se přidat do soutěžního týmu a vyšlapat si cestu k úspěchu dobrou prací. Majitel salonu vždy rád podpoří své dobré kadeřníky. Tomu, kdo si vše peče na svém písku nebo pronajatém křesle, a pak si stěžuje, že nemá peníze na kolekci, na kvalitní materiál nebo na reklamu, musí stačit to, co má.
Co je podle Vás největším předpokladem pro úspěch v Czech and Slovak Hairdressing Awards?
Talent, dobrý tým, ochota pracovat a velký respekt. Obrovskou výhodou je i zkušenost.
Můžete prozradit alespoň něco málo o své nové kolekci, kterou připravujete pro letošní ročník?
To vám žádný kadeřník neprozradí. Navíc je ještě brzy. Začínám velmi pomalu, čerpám inspiraci a sbírám nápady. Nejvíce práce se soutěžními kolekcemi bude v létě.
Sledujete zahraniční soutěže Czech and Slovak Hairdressing Awards?
Samozřejmě. A nejen HDA, ale také americkou NAHA. A víte, co považuji ještě za důležité? Každý kadeřník musí vědět, že mezinárodní světovou soutěž AIPP která se koná v Paříži, vyhrála v loňském roce naše kadeřnice Petra Měchurová. Navíc jako historicky první žena! Může být lepší důkaz o úspěchu a kvalitě českého kadeřnického řemesla? Jsem opravdu hrdá, že i já patřím do téhle party českých profíků :)