Většina dospělých je dnes natolik pohlcena pracovními povinnostmi a jinými starostmi, že je nakonec vlastně i ráda za technologické vychytávky, které dítě dovedou zabavit snadno, rychle a na dlouhou dobu. Koupit mu počítačovou hru anebo tablet je co do vloženého úsilí nepochybně snazší, než si s ním například pravidelně vyprávět, zpívat a kreslit. Jenže nechat své dítě v přítomnosti neosobní elektroniky růst jako dříví v lese má své stinné stránky. Průzkumy ukazují, že nejpodstatnější vliv při rozvíjení představivosti a tvořivosti má právě rodina, proto neusněte na vavřínech a pěstujte tyto dovednosti u svých dětí už v útlém věku.

Zvláště malým dětem je třeba dopřát dostatek volného prostoru pro objevování. Ty nejmenší svět nejčastěji zkoumají tím, že vše osahávají a ochutnávají, což se občas bez umazaného oblečení nebo rozbitého kolena zkrátka neobejde. Absolutní volnost je pochopitelně také na škodu, ale nebuďte přehnaně úzkoprsí a dejte své ratolesti prostor, aby získala s věcmi kolem sebe vlastní, nepřenositelnou zkušenost. Spíše než „hotové“ hračky kupujte ty, se kterými musí dítě ještě aktivně pracovat – skládat je, stavět, spojovat atd.
Čím je dítě mladší, tím intuitivnější a prostší jeho manipulace s okolními předměty je. Jak už bylo jednou řečeno, nejprve okolní svět zkoumá skrze hmat a chuť, později nastupuje důmyslnější práce s tím, co se v jeho blízkosti nachází. Hra už má ucelenější koncept a směřuje k tomu, že se dítě snaží něco vlastními silami vybudovat. Typickým příkladem je stavění hradu z písku a využívání dalších předmětů, např. kamínků, klacíků, lístečků apod.
Pustit potomkovi film nebo ho posadit k počítači je sice jednodušší, z hlediska vývoje myšlení a osobnosti je to však řešení poněkud nešťastné. Právě aktivity jako zpívání, kreslení, tancování, trénink verbálních schopností a kreativní hry vedou k tomu, že se dítě bude odlišovat od jiných, nezapadne a bude mít odvahu přemýšlet a vyjadřovat se jinak.
Zdroj, foto: Think doh