Renomovaný soubor Schola Gregoriana Pragensis a přední český
violoncellista Jiří Bárta se již řadu let setkávají v dialogu na koncertních
pódiích. Mají společnou zkušenost s hudbou starou i soudobou, s improvizací i
potřebu hledání.
Ze společného setkávání vznikla nahrávka, jež je
mnohovrstevným dialogem: mezi sonorním zvukem violoncella a mužskými hlasy,
dialogem chorálu a středověké polyfonie s tvorbou posledních desetiletí, hudby
zapsané a improvizované.
Myšlenka „zrcadlení minulého v současném“ je linkou
spojující skladby soudobých autorů. Suita
pro sólové violoncello Petera Grahama prozrazuje inspiraci Bachovými sólovými
suitami. Soudobý hudební jazyk s gregoriánskou tradicí ve své meditativně
laděné skladbě Miserere originálně propojil polský skladatel Paweł Szymański.
Struktura proslulé skladby Fratres Arvo Pärta je jakousi reminiscencí středověké polyfonie. Hudba místy hraničící s tichem skýtá posluchači prostor pro vnitřní ztišení a vnímání jemných nuancí, jež nám v hlučném světě často zůstávají skryty.
Zdroj: Supraphon
Mirka Bali
ChytráŽena.cz