Sdružení obrany spotřebitelů uspořádalo v průběhu března na šesti místech České republiky průzkum kvality prodávaného ovoce a zeleniny. V Praze, Českých Budějovicích, Brně, Olomouci, Karviné a Bohumíně navštívili pracovníci SOS 26 obchodů a tržišť a zaměřili se na plnění povinností prodávajících uvádět zemi původu prodávaného ovoce a zeleniny a na jakost.
Zástupci Sdružení obrany spotřebitelů kontrolovali pomeranče, jablka, hroznové víno, banány, petržel, mrkev, rajčata, volně prodejné brambory, papriku, cibuli a česnek.
Navštíveny byly obchody: Plus, Delvita, Billa, Hruška, Hypernova, Kaufland, Lidl, Tesco, Albert, Penny Market, Jednota, Globus, dva drobné obchůdky a tři tržiště.
„Spotřebitelé jsou velmi často nespokojeni s kvalitou ovoce a zeleniny v obchodech. Není přitom rozhodující, zda nakupují v menších obchodech, na tržištích nebo super a hypermarketech. Lidé často poukazují na to, že v ostatních zemích Evropské unie je kvalita zeleniny a ovoce výrazně lepší – i v těch obchodech, které mají své prodejny i u nás. Proto se Sdružení obrany spotřebitelů rozhodlo na vzorku trhu zkontrolovat, zda deklarovaná kvalita odpovídá skutečnosti u vybraných 11 druhů ovoce a zeleniny.“
„Nejčastějšími prohřešky, které zjistili dobrovolníci Sdružení obrany spotřebitelů, bylo neuvádění země původu. Nejvíce se s tímto nešvarem setkali na tržištích. V tržnicích se setkali aktivisté Sdružení obrany spotřebitelů také s nekvalitním zbožím – s nahnilými banány a měkkou cibulí, s neuváděním jakosti, dokonce i ceny u prodávaného zboží.
V dalších menších i větších obchodech bylo zjištěno také neuvádění země původu, ne ale tak často, na Moravě nebyla uváděna země původu především u brambor. Ovšem největší problémy byly s jakostí, mnohdy deklarovaná kvalitativní třída neodpovídala skutečnosti. Velké problémy byly hlavně s rajčaty, petrželí, bramborami, ale i s hruškami a pomeranči,“ uvedla Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Sdružení obrany spotřebitelů bude v těchto průzkumech v průběhu roku pokračovat, předpokládáme, že se změnou ročního období poroste především nabídka kvalitnějšího a čerstvějšího zboží na tržištích, kam za ním spotřebitelé míří.
Více informací se také dozvíte na oficiálních webových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů
Irena Voříšková
Chytrá Žena.cz