Venkovní teploty klesly pod nulu a i města se zahalila do bílého hávu. Abyste zvládli zimu na silnicích s klidem, překontrolujte všechny zimní nezbytnosti. Budete tak mít klid až do jara a další sníh vás už nezaskočí!
Je důležité zkontrolovat stav chladicí kapaliny, autobaterii, naplnit nádržku ostřikovačů zimní směsí a zkontrolovat škrabku na skla a smetáček. Ale důležitá je i další zimní výbava, a to i v případě, že se nechystáte vyrazit do hor: Nikdy nevíte, kdy vás sníh překvapí. Proto platí, že je lepší být připraven, než překvapen! Přibalte si proto i sněhové řetězy, skládací lopatu a startovací kabely
Než vyjedete: provozní kapaliny i stav baterie
Chladicí kapalinu i kapalinu do ostřikovačů je nutné kontrolovat pravidelně v průběhu roku. S příchodem mrazíků je však důležité ji znovu překontrolovat a vyměnit letní směs v nádržce ostřikovačů za zimní. Společně s tím nezapomeňte zkontrolovat i funkčnost stěračů. Právě těm mnoho motoristů nevěnuje pozornost a jejich výměnu řeší až ve chvíli, kdy je již pozdě a neplní svou funkci tak, jak by měly.
Zároveň zdůrazňuje i důležitost kontroly chladicí kapaliny: Hustoměrem jednoduše zjistíte, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. V našich klimatických podmínkách stačí mít chladicí kapalinu naředěnou na hodnotu -30 až -36 stupňů Celsia.
S nadcházející zimní sezónou je důležité zkontrolovat i stav a životnost baterie. Pokud udržujete auto v dobrém technickém stavu, neměli byste mít problém nastartovat ani v největších mrazech. Pokud ovšem dlouhou dobu auto nepoužíváte nebo jezdíte často jen na krátké vzdálenosti, autobaterie nemusí k nastartování motoru stačit. V těchto případech se vám budou hodit startovací kabely. „Při výběru startovacích kabelů pro vaše vozidlo se zajímejte o průřez vodiče. Pro menší automobily s benzinovým motorem se doporučuje průřez 16 mm². Dieselové a benzinové motory s vysokým zdvihovým objemem (nad 2,5 litru) potřebují průřez minimálně 25 mm². Důležité je také vybrat správnou délku startovacích kabelů, přičemž delší kabely jsou praktičtější.
Když mrzne a sněží
Pokud pokryje vaše auto námraza nebo led, je nutné očistit před cestou skla škrabkou. Nezapomeňte ani na boční a zadní skla! Použít můžete buď jednoduchou škrabku do ruky nebo s prodlouženou rukojetí. Tuto možnost ocení především ženy a majitelé rozměrnějších SUV nebo dodávek.
A jak na rychlé a jednoduché odstranění námrazy z vnější strany skel: Použijte rozmrazovač, který zanechá na povrchu skel ochranný film jako preventivní ochranu před tvorbou námrazy. Rozmrazovače nepoškozují lak ani plastové či gumové součásti vozidla.
Při odklízení sněhu z auta budete potřebovat také smetáček. Praktičtější je opět smetáček s delší rukojetí, s jehož pomocí odstraníte sníh i ze střechy. Pokud parkujete venku před domem a nechcete ráno ztrácet čas odstraňováním námrazy nebo sněhu z auta, pořiďte si krycí plachtu na čelní sklo.
Nejen na hory: vždy připraven!
Do horských oblastí jsou nutností, ale hodit se budou i v nížinách. Nikdy nevíte, kdy vás zastihne nepříznivé počasí. Řeč je o skládací lopatě a vyprošťovacích pásech pod kola. Jejich použití je velmi jednoduché, stačí je vložit pod kola a opatrně se rozjet. Se skládací lopatou vám pak odklízení sněhu půjde rychle od ruky a ve složeném stavu vám v kufru nezabere téměř žádné místo. Při cestě do hor je nutné přibalit i sněhové řetězy, které jsou v některých horských oblastech povinné.
Překontrolujte si se začátkem nového roku i povinnou výbavu. Obzvlášť autolékárničku je důležité pravidelně měnit a mít ji vždy v perfektním stavu. Mezi další povinné prvky patří reflexní vesta a výstražný trojúhelník.
Rezervní kolo, klíč na matice a zvedák musíte vozit s sebou pouze tehdy, pokud není váš automobil vybaven takzvanými dojezdovými pneumatikami umožňujícími identifikaci defektu a nouzové dojetí. Rezervu nepotřebujete ani tehdy, když si sjednáte asistenční službu zaručující výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky na území České republiky.
Zdroj, foto: BAUHAUS