Nová pohádka Tři bratři vůbec poprvé spojila v celovečerním snímku autorskou trojici Svěrák – Uhlíř – Svěrák. Výpravný film s plejádou známých herců a oblíbených melodií křísí z popela žánr klasické pohádky a bude mít premiéru 14.8. 2014. Pohádka Tři bratři je po filmu Kuky se vrací (2010) druhým celovečerním počinem režiséra a producenta Jana Svěráka pro dětské publikum.
„
Při shánění financí na výrobu filmu jsme narazili na častou otázku, proč točíme zrovna pohádku,“ říká Jan Svěrák. „
Je to jednoduché. Chtěl jsem klasické české pohádce vrátit sebevědomí, které v posledních letech ztratila tlakem hollywoodských velkoprodukcí, jež se snaží dohnat fantaskními postavami a triky.“ Zahraniční adaptace pohádek podle režiséra nabízejí pop-kulturní mutace tradičních příběhů, což odvádí pozornost od podstaty. „
Klasické příběhy by se měly předávat ve své původní podobě. Nechtěl bych, aby se moje děti dívaly na pokroucené pohádkové motivy, třeba na Karkulku bojující plamenometem proti upírům. Děti potřebují pohádkový grunt.“
Snímek
Tři bratři má za sebou pestrou genezi. Na počátku stál nápad hraného filmu s animacemi, od něhož vedla cesta k filmu s digitálními efekty a 3D triky až k dnešní verzi hraného snímku s živým zvířectvem a obří loutkou v
nadživotní velikosti. Film vzniká v česko-dánské koprodukci, díky čemuž se do výroby zapojili i Dánové Niclas Bendixen, choreograf filmu Královská aféra nebo Svatba mezi citróny, a mistr zvuku Claus Lynge.
Jako
předloha posloužilo hudebně-divadelní pásmo z dílny scénáristy Zdeňka Svěráka a skladatele Jaroslava Uhlíře, které uvádí Národní divadlo v Praze. Za dobu svého divadelního uvádění představení zlidovělo tak, že se zařadilo mezi stálý repertoár dětí ve školách a školkách. Právě hudební složka je u každé pohádky velmi důležitá. „
Když jsem hledal pohádkovou látku na film, zjistil jsem, že všechny klasické pohádky už někdo natočil. Ale nikdy s takovou hudbou,“ dodává režisér. Není divu, Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř mají za sebou spolupráci na pohádkách Tři veteráni, Lotrando a Zubejda nebo Ať žijí duchové. Písničky Není nutno nebo Nám se stalo něco překrásného patří mezi nejznámější české filmové melodie.
Autor scénáře k pohádce Tři bratři Zdeněk Svěrák přesto dlouho nevěděl, jak pohádky
Šípková Růženka, O Dvanácti měsíčkách a Červená karkulka spojit do jednoho příběhu: “
Byla to zajímavá práce svázat notoricky známé pohádky do veršů a celé je zazpívat. Člověk si při tom uvědomil, jak jsou ty příběhy nosné. Malým posluchačům a divákům nevadí, že vědí, jak to dopadne. Hudba jako by pohádku ozářila kouzelným svitem. Co bylo při pouhém vyprávění veselé, je ještě veselejší, a co bylo dojemné, je k pláči. Spojit tři pohádky do jednoho filmu byl oříšek. Chtěli jsme, aby k sobě patřily, a tak jsme je svázali čtvrtou, nezpívanou, jako copánek ze čtyř pramenů,“ říká scénárista Zdeněk Svěrák.