Za kultovní vůz se sice označuje kdejaký automobil, ale snad budete souhlasit, že Trabant byl a je legendou, která se v mnohém vymyká. Už třeba tím, kolik přezdívek se mu dostalo.
Pojďme se společně vydat do malého muzea v Praze Motole, kde se seznámíme s vozy značky Trabant podrobněji.
V Německu se mu přezdívalo s posměškem Arbeitsmercedes,
u nás Bakeliťák, BMV (bakelitové motorové vozidlo či Bakelit Motor Werke), Honeckerova pomsta, Pryskyřičník pádivý, Splašený vysavač nebo Rozzuřený vysavač, Smraďoch, Modrofuk. K něžnějším patřila třeba „Trabi“; též byl označován za Plastový bombardér či Trsátko na kolečkách...
Jednoduchý, snadno udržovatelný, relativně levný lidový vůz s dvoutaktním motorem, který se stal hitem šedesátých až osmdesátých let minulého století, vyráběla automobilka v Zwickau.
Jak vlastně přišli soudruzi na umělohmotnou (duroplastovou) kastli? Protože v tehdejší NDR byl nedostatek plechu.
V dobovém článku z časopisu Der Deutsche Strassenverkehr (9/1962) se uvádí, že „nejdůležitějšími součástmi duroplastové hmoty jsou tři typy syntetické pryskyřice a čtyři druhy plniva (bavlněného odpadu)“.
Pro úplnost uvedu, že šasi - podvozek automobilu - kovový byl.
S ohledem na výrobní náklady ovšem zapomeňte na řadu jinak běžných vychytávek, z nichž člověka neznalého věci může zaskočit například absence palivoměru.
Prvních padesát kousků malého vozu P 50, jako ověřovací série, bylo vyrobeno 7. listopadu 1957, v den 40. výročí VŘSR. Sériová výroba byla oficiálně zahájena 10. července 1958. Produkce postupně rostla a dočkala se různých modifikací a desítek modelů, včetně bojové verze nebo kabrioletu. Možná to překvapí, ale s Trabantem se jezdilo rallye, závody do vrchu a dokonce i autokros.
Celkem se jich vyrobilo přes 3 miliony. U nás se prodalo přes 150 000 Trabantů. Pokus o zmodernizování na čtyřtakt přišel pozdě, poslední Trabant sjel z výrobních pásů ve Zwickau 30. dubna 1991.
Doba pokročila a požadavky na automobily jsou už zcela jiné. Přesto je stále velké množství nadšenců a fanoušků, kteří nedají na Trabanty dopustit.
Trabant Muzeum naleznete v Plzeňské ulici, v oranžové budově STK Motol. Kromě automobilů a jejich příslušenství, si můžeme prohlédnout i dobové hračky, retro-elektroniku a předměty denní potřeby.
Muzeum není velké, ale je tak zaplněno exponáty, až je škoda, že nemá k dispozici větší prostory. Pokud do místnosti společně s vámi dorazí jedna hlučná rodinka a la Homolkovi, máte okamžitě dojem, že je zde zatraceně plno.
Ve venkovní expozici si mj. povšimněte zajímavého využití části Trabantu jako koše na tříděný odpad (viz přiložené foto) a ukázky toho, že z Lega lze postavit cokoli - i Trabant.
Než se vydáte na nostalgickou vycházku za kultovním automobilem, který se stal jedním ze symbolů NDR (Východního Německa), doporučuji navštívit webové stránky muzea.
IKE - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz