Vynikající hrané filmy stejně jako krátkometrážní a dokumentární snímky, jež v posledních letech excelovaly na mnohých mezinárodních filmových festivalech, nabídne již v tomto týdnu Festival íránských filmů. Unikátní přehlídka íránské kinematografie, která se koná v ucelené formě v České republice vůbec poprvé, představí ve dnech 11. – 15. ledna stěžejní snímky, které se těší značnému zájmu u zahraničního publika i v samotném Íránu.
Festival hostí pražské Kino Světozor, jež se zaměřuje u nás na méně známou, přitom kvalitní filmovou tvorbu a seznamuje publikum také s menšinovými žánry nebo opomíjenými kinematografiemi. Jednotlivé projekce jsou rozděleny do třech sekcí: Hraný film s ústředním tématem ‚Ženy v íránské kinematografii, dokumentární sekce Teherán, jež přiblíží aktuální dění v íránské společnosti, zejména pak v Teheránu, a Sekce krátkých filmů, která prostřednictvím filmových bloků představí tvorbu mladé talentované generace filmařů.
Pod snímky jsou podepsáni nejvýznamnější a celosvětově uznávaní režiséři a režisérky jako Niki Karimi, Kambuzia Partovi, Asghar Farhadi, Rakhshan Bani-Etemad nebo dokumentaristé Pirooz Kalantari či Kamran Shirdel.
Součástí dokumentární sekce Teherán jsou snímky, jejichž tvůrci prostřednictvím filmové kamery zavítají mezi obyvatele Íránu.
„Vybrané snímky, z nichž některé si zasloužily uznání na mezinárodních festivalech, přiblíží českému publiku životy a zvyky íránských obyvatel. Zavedou diváky do jejich domovů, ale také do ulic hlavního města Teheránu. Tvůrci si v nich kladou aktuální sociální, globální, ale také politické a náboženské otázky, nezavírají oči ani před nejožehavějšími tématy. Sekci Teherán se budou věnovat dvě filmové projekce 12. a 13. ledna,“ říká hlavní organizátor festivalu Kaveh Daneshmand.
První filmový blok uvede dokument Dočkat se rána. Vypráví o Markovi, který byl kdysi bohatý a úspěšný, měl rodinu a americké občanství. Dnes je zbídačeným narkomanem, který se potlouká po ulicích Teheránu jako bezdomovec, přespává po parcích a krade mince z charitativních sbírek. Dokument přináší drsný pohled na život zkrachovalce, jenž vypráví o svých úspěších i pádech, každodenní tristní realitě i aspektech drogové závislosti.
Tohle je Teherán je dalším dokumentárně laděným snímkem s tématikou fenoménu graffiti. Íránská metropole není zrovna ideálním místem pro život sprejera. Mladí rebelové po nocích vytvářejí svá graffiti v ulicích města a doufají, že jejich díla na zdech vydrží alespoň chvíli, než budou zase zničena. Dokument přináší pohled na unikátní stránku teheránské umělecké scény, jíž jedni milují a podporují a druzí nenávidí a zatracují.
Vůbec nejúspěšnější íránský dokument Teherán je hlavní město Íránu uzavírá třetici prvního bloku. Podepsán je pod ním Kamran Shirdel, který je považován za úspěšného dokumentaristu a zakladatele íránského sociálního dokumentu. Jeho filmy už mělo možnost zhlédnout publikum z různých koutů světa. V tomto snímku se zaměřuje na každodenní život obyvatel chudinských jižních čtvrtí Teheránu. Obrazy křiklavé sociální nespravedlnosti prokládá kontrastními záběry z oficiálních dokumentů natočených za vlády režimu šáha Páhlavího.
Druhou část dokumentární sekce, která je připravena na páteční večer, uvede snímek Volejte Teherán: 021. Film se odehrává krátce před prezidentskými volbami v roce 2009 a představuje sondu do života lidí, kteří přišli do Teheránu s nadějí v lepší budoucnost. Tvůrce dokumentu Mohammad Shirvani přináší působivé rozhovory s dělníky a dalšími námezdními pracovníky ze všech koutů země, kteří bídně živoří v chudých čtvrtích íránské metropole. A dochází jim, že sen o lepším životě se pomalu vzdaluje...
Na zemětřesení jakožto globální téma se zaměřuje dokument s názvem Otřesy v Teheránu. Po ničivém zemětřesení ve starobylém městě Bam 26. prosince 2003 zachvátila Íránce panika, že by podobná katastrofa mohla udeřit i ve dvanáctimilionovém hlavním městě, které leží na několika seismických zlomech. Film Otřesy v Teheránu přináší děsivou studii následků možného zemětřesení, které evokuje prostřednictvím působivých dokumentárních záběrů. Tvůrce snímku Pirooz Kalantari je uznávaný íránský dokumentarista, jehož filmy získaly ocenění na celé řadě mezinárodních filmových festivalů.
Obnošená přítomnost je v pořadí třetím snímkem druhé části sekce Teherán. Zachycuje plynutí času na jednom z nejrušnějších teheránských bleších trhů. Všetečná kamera přibližuje výjimečnou atmosféru místa a času a zaměřuje se na metaforickou osamělost „outsiderů“ – bizarních, obnošených či opuštěných předmětů, které se zde lidé pokoušejí prodat.