Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Velký roční horoskop na rok 2025Velký roční horoskop na rok 2025 Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Jarní prázdniny 2025 – termínyJarní prázdniny 2025 – termíny
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 31.01. 2025
Dnes má svátek Marika
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se vrací do Národního divadla

24. 01. 2010 | Kultura

Jeden z nejúspěšnějších titulů posledních sezón na scéně opery Národního divadla, mistrovské dílo Leoše Janáčka Věc Makropulos, se vrací v pouhých čtyřech reprízách v této sezóně. Symbolicky se tak děje ve dnech 120. výročí narození Karla Čapka, který je autorem předlohy – stejnojmenného tragikomického dramatu o touze po nesmrtelnosti.


V hlavní úloze Emilie Marty - Eliny Makropulos se opět představí výtečná německá sopranistka Gun-Brit Barkmin, jež byla, stejně jako celé nastudování amerického režiséra Christophera Aldena a vynikajícího českého dirigenta Tomáše Hanuse, oceněna nadšenými recenzemi v domácím i zahraničním tisku. Reprízy se uskuteční v termínech 2. a 12. února a 18. a 23. března 2010!


makropulosNa inscenaci Věci Makropulos se soubor opery Národního divadla podílel v koprodukci s English National Opera. Šéf pražské opery, Jiří Heřman, samotné dílo přibližuje: „Janáčkova Věc Makropulos nás konfrontuje s nekompromisně ubíhajícím časem lidských životů a dává nám mnoho impulsů k zamyšlení nad lidskou existencí.“ Ve své  předposlední opeře Janáček oproti Čapkově „filosofické komedii“ zdůraznil mimo jiné erotické vztahy jednajících postav a erotickou atmosféru samotného příběhu. I po 85 letech od svého vzniku zaujme dílo přesným vcítěním do role ženy, která přes všechen cynismus získaný během svého třistaletého života stále touží po lásce, smyslu, naplnění a závidí smrtelným, že v tyto „obyčejné věci“ dovedou – možná naivně – věřit.


Janáček prohloubil, individualizoval a procítil Čapkovu filozofickou komedii, tím, že ji zhudebnil svou hořkosladkou hudbou vyjadřující jeho vlastní křehkou smrtelnost. Vložil sem všechny své palčivé ambivalentní pocity spojené s odchodem ze života a s nenaplněnou láskou, jež vášnivě provázela jeho stáří,“ dodává režisér inscenace Christopher Alden k Věci Makropulos, jejíž činoherní podobu z roku 1971, v podání souboru Divadla S. K. Neumanna v hlavní roli s Janou Štěpánkovou, uvedla v neděli 10. ledna Česká televize.


V německé pěvkyni Gun-Brit Barkmin získala opera Národního divadla špičkovou interpretku, vystihující zcela přesvědčivě expresivní až naturalistické polohy Janáčkovy opery. O jejích kvalitách svědčí – kromě dosavadního soupisu účinkování na věhlasných scénách s předními tvůrci – i aktivity Gun-Brit Barkmin v letošní sezóně: například part Ellen Orford v Brittenově Peteru Grimesovi v Opera am Rhein v Düsseldorfu, Elsa ve Wagnerově Lohengrinovi na scéně lipské Opery nebo titulní úloha Salome Richarda Strausse v Opernhaus Zürich pod vedením dirigenta Christopha von Dohnányiho a režiséra Sven-Erica Bechtolfa. Za stěžejní roli Emile Marty získala Barkmin Cenu ředitelky festivalu Opera 2009.


Po boku Gun-Brit Barkmin se v Národním divadle představí italský tenorista Gianluca Zampieri jako Albert Gregor a přední český barytonista Martin Bárta jako baron Prus. V dalších rolích vystoupí Jan Markvart, Alžběta Poláčková, Tomáš Kořínek, Gustáv Beláček, Bohuslav Maršík, Lenka Šmídová, Jan Ježek a Stanislava Jirků. Autorem scény je britský scénograf a Charles Edwards. Kostýmy k inscenaci jsou dílem britské návrhářky Sue Willmington.


GUN-BRIT BARKMIN - Emilia Marty


Rodačka z německého Rostocku studovala zpěv nejprve na tamní konzervatoři u Siegfrieda Eisenbacha, poté v Drážďanech na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber u Prof. Heidi Petzold. Ve studiích pokračovala mistrovskými kurzy u Hartmuta Haenchena, Carla Bergonziho a Elisabethy Schwarzkopf. Debutovala v roce 1997 na koncertu v drážďanské Semperoper v Mahlerově 4. symfonii pod taktovkou J. P. Weigeleho za doprovodu Staatskapelle Dresden. Na operním jevišti poprvé vystoupila jako Donna Anna v Donu Giovannim v St. Pöltenu. O rok později vystoupila v této roli ve Stadttheater Görlitz, a také jako Hraběnka v Mozartově Figarově svatbě na Schlossfestspiele ve Wernigerode.


Od sezony 1998/1999 byla angažována ve Stadttheater Freiberg, kde k jejím rolím patřila Marie (Lortzing: Hans Sachs), Antonia (Offenbach: Hoffmannovy povídky), Alice (Fall: Die Dollarprinzessin), Maria (Nessler: Der Trompeter von Säkkingen), Carlotta (Millöcker: Gasparone), Pamina (Mozart: Kouzelná flétna) a Giunone v Cavalliho opeře La Calisto. Podílela se také na koncertních provedeních Griegova Peera Gynta a Gershwinova Porgy and Bess. V roce 2000 debutovala v Komische Oper Berlin jako Mimi v Pucciniho Bohémě v inscenaci Harryho Kupfera a v témže roce se stala členkou souboru. V režii H. Kupfera vytvořila také další role: 5. služka ve Straussově Elektře, Amelia v Reimannově Domě Bernardy Alby (také na Festivalu de Perelada ve Španělsku).


Za roli Vychovatelky v Brittenově Utahování šroubu získala ocenění Daphne-Preis, udělované Berlínskou divadelní obcí. Dalšími rolemi v Komische Oper byly Sylva Varescu v Kálmánově Čardášové princezně, Ghita v Zemlinského opeře Der Zwerg a Alice Ford ve Verdiho Falstaffovi (obě v inscenaci Andrease Homokiho), Janáčkova Jenůfa v Její pastorkyni (inscenace Willyho Deckera), Marie v Bergově Vojckovi v inscenaci Richarda Jonese a Rosalinda ve Straussově operetě Netopýr. Zároveň hostovala v Mecklenburgisches Staatstheater ve Schwerinu, kde ztvárnila Janáčkovu titulní postavu v Kátě Kabanové a ve Welsh National Opera opět jako Marie v Jonesově režii Vojcka, s dirigentem Vladimírem Jurowskim.


makropulosV Opéra de Lyon zpívala part Anny ve vysoce hodnocené inscenaci Françoise Girarda Weillovy opery Sedm smrtelných hříchů, se kterou se zúčastnila také Edinburgh International Festival. Vychovatelku (Utahování šroubu) ztvárnila také v inscenaci Lucy Ronconiho a dirigenta Bruna Bartolettiho v Teatro Regio di Parma, Mimi (La Bohéme) v Seattle Opera House a Káťu Kabanovou v Staatstheater Braunschweig. Jako koncertní pěvkyně vystoupila se Šostakovičovými Sedmi romancemi na Alexandra Bloka s SWR Kammerorchester ve Freiburgu a Baden-Badenu. Toto dílo představila také s Zürcher Klaviertrio na R(h)ein-Vokal-Festival a nahrála pro firmu Claves.


V Berliner Philharmonie přednesla Schönbergovy Gurrelieder v klavírní verzi a s Nagoya Philharmonic Orchestra v Nagoyi v orchestrální verzi. V Semperoper v Drážďanech účinkovala jako Rezia v koncertním provedení Weberova Oberona. Na repertoáru má také Brahmsovo Německé requiem a Beethovenovu 9. symfonii. Nastudování postavy Emílie Marty v Janáčkově Věci Makropulos je debutem pěvkyně v České republice.


GIANLUCA ZAMPIERI - Albert Gregor


Tenorista Gianluca Zampieri se narodil v Benátkách. V roce 1992 vyhrál ve svém oboru mezinárodní pěveckou soutěž Mattii Battistiniho v italském městě Rieti. Jako sólista následně hostoval v mnoha italských operních domech – v Bologni, Benátkách, Janově, Římě, Palermu, Katánii – a v dalších zemích, mj. v Maďarsku, Německu, České republice a na Slovensku. Na svém repertoáru má např. titulní roli Guntrama ve stejnojmenné opeře Richarda Strausse, kterou zpíval v Teatro Bellini v Katánii, Wagnerova Siegfrieda v Soumraku bohů a Tristana, které zpíval na hudebním festivalu v tyrolském Erlu pod taktovkou Gustava Kuhna (2007), Verdiho Otella, ve kterém se představil v Badisches Staatstheater v Karlsruhe; k jeho dalším rolím patří z českého repertoáru Dvořákův Princ v Rusalce, Janáčkův Laca v Její pastorkyni a Martinů Manolios v Řeckých pašijích – všechny tři role provedl s velkým úspěchem na scéně Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.


Za roli Laci získal cenu za nejlepší mužský pěvecký výkon v rámci Festivalu Opera 2005. Dalším oceněním, které získal na české operní scéně, je Cena Thálie 2008 za titulní roli Cyrana z Bergeracu v opeře Franca Alfana, kterou nastudoval pro ostravské divadlo. V této roli se představil také v Karlsruhe. Na podzim 2007 debutoval jako Bacchus ve Straussově Ariadně na Naxu ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a v rámci pohostinského představení vystoupil v této roli také na scéně pražského Národního divadla (2008). Další angažmá ho v poslední době přivedla např. do Teatro dell’Opera v Římě (Princ v Rusalce), do Palacio de Bellas Artes v Mexico City (Laca v Její pastorkyni), do Teatro Goldoni v Livornu (Giordano: Andrea Chénier) a do ostravského divadla, kde v květnu 2008 nastudoval roli Nanniho v opeře Marca Tutina Vlčice (La lupa) a roli Cania v Leoncavallových Komediantech.


JAN MARKVART - Solicitátor Vítek


Je absolventem Vysokého učení technického v Brně, ovšem zpěvu se věnoval od dětství. Na profesionální dráhu jej připravil V. Babák, dále se umělecky rozvíjel pod vedením Jana Hlavsy. V roce 1983 vystoupil poprvé v Olomouci v roli Jeníka (Smetana: Prodaná nevěsta), o rok později se stal členem operního sboru v brněnské opeře. Byl to opět Jeník, který mu zde přinesl v krátké době výrazné úspěchy a umožnil vystoupení v dalších stěžejních rolích českého i světového repertoáru. S Jeníkem potom hostoval v Německu a díky němu byl přijat do Národního divadla v Praze v roce 1986. Zde vytvořil řadu rolí zpočátku především českého, později i světového repertoáru: Smetanův Podhájský (Dvě vdovy) a Lukáš (Hubička), Dvořákův Princ (Rusalka), Ovčák Jirka (Čert a Káča) a Jiří (Jakobín), Janáčkův Boris (Káťa Kabanova), Bizetův Don José v Carmen, Pucciniho Pinkerton v Madame Butterfly, Beethovenův Florestan ve Fideliovi a další.


V roce 1986 hostoval v Buenos Aires v roli Alberta Gregora v Janáčkově Věci Makropulos, v letech 1987-91 v Holandsku v Enschede v roli Jeníka, Števy (Janáček: Její pastorkyňa), Borise (Káťa Kabanová) a Rechtora (Janáček: Příhody lišky Bystroušky). V současné době vystupuje v Národním divadle mj. jako První ozbrojenec (Mozart: Kouzelná flétna), Smetanův Skřivánek (Tajemství) a Strážník (Hubička), Janáčkův Solicitátor Vítek (Věc Makropulos) ad. Koncertně vystoupil např. roku 1992 na Prager Opern Galla v Klagenfurtu, ve Florencii na Festivalu Maggio Musicale Fiorentino v Janáčekově Zápisníku zmizelého. Spolupracuje s rozhlasem, televizí (adaptace Jeremiášovy opery Bratři Karamazovi) a gramofonovými firmami.

TOMÁŠ HANUS - Dirigent


Dirigování vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Jiřího Bělohlávka. V roce 1999 se stal vítězem Mezinárodní dirigentské soutěže v polských Katowicích. Od sezony 2007/2008 působí jako šéf opery Národního divadla Brno. Jako asistent dirigenta Jiřího Bělohlávka spolupracoval na Janáčkově Kátě Kabanové ve Finské národní opeře (2003) a na Smetanově Čertově stěně v Národním divadle v Praze (2001). Znovuuvedení obou inscenací pak sám také dirigoval. V sezoně 2006/2007 úspěšně debutoval v Opéra National de Paris (Bastille), kde hudebně nastudoval inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos. V sezoně 2008/2009 bude tuto operu v Paříži opět dirigovat.


V nedávné době debutoval na Mostly Mozart Festival v New Yorku, dále vystoupil s Gävle Symfoniorkester ve Švédsku, s Národní filharmonií ve Varšavě, s milánským orchestrem I Pomeriggi Musicali ad. Jeho koncertní plány zahrnují mj. debut s BBC Symphony Orchestra, s Netherlands Radio Symphony Orchestra, s Islandským symfonickým orchestrem, se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a s renomovaným švýcarským orchestrem Musikkollegium Winterthur vystoupí v curyšské Tonhalle. Tomáš Hanus má na svém kontě také několik nahrávek, např. s Pražskou komorní filharmonií, s Filharmonií Brno, se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK nahrál symfonie Viktora Ullmanna, spolupracoval s vydavatelstvím Lotos Records ad. Od sezony 2007/2008 je uměleckým šéfem opery Národního divadla Brno.


CHRISTOPHER ALDEN - Režie


Narodil se v New Yorku. V posledních 30 letech patří k nejvyhledávanějším operním režisérům takřka na celém světě. Svou profesionální kariéru začal spoluprací na rockovém muzikálu Dva šlechtici veronští pro New York Shakespeare Festival. Zkušenosti s operní režií čerpal jako asistent režiséra Jean-Pierra Ponnelleho v Houstonu, Paříži a v Salcburku. Jako samostatný režisér upoutal pozornost inscenacemi pro Long Beach Opera v Kalifornii. V roce 1982 zde nastudoval Brittenovu operu Smrt v Benátkách a poté následovaly režie Rossiniho Lazebníka sevillského a Turka v Itálii, Čajkovského Evžena Oněgina, Mozartova Únosu ze serailu, Straussovy Ariadny na Naxu, Verdiho Dona Carlose, Brittenova Zneuctění Lukrécie a další. Ve Spojených státech spolupracoval s mnoha operními scénami, mezi které patří mj. Dallas Opera, Houston Grand Opera, Washington Opera, Chicago Lyric Opera a San Francisco Opera. V roce 1979 se představil v New York City Opera s Rossiniho Hrabětem Ory; pak následovala režie Italky v Alžíru.


Na evropském kontinentě debutoval v roce 1980 Mozartovým Donem Giovannim pro Stadttheater Basel ve Švýcarsku. Dále se představil Pucciniho Turandot, kterou inscenoval roku 1994 ve Welsh National Opera v Cardiffu a dále ve Scottish Opera v Glasgow a v londýnské English National Opera. Zde také v roce 2006 režíroval Janáčkovu Věc Makropulos, která vznikla v koprodukci s Národním divadlem v Praze. Další scénou, se kterou pravidelně spolupracuje, je Opera North v Leedsu – zde uvedl Pucciniho Tosku, Krátký život Manuela de Fally, Bizetovu Džamilé, Leoncavallovy Komedianty a Rossiniho Příležitost dělá zloděje. Pro Grand Théâtre de Genève inscenoval Mozartova Idomenea, Pucciniho Děvče ze Západu pro Opera Zuid v Nizozemí a Madame Butterfly pro Bilbao, pro Vlaamse Opera v Antverpách Verdiho Trubadúra a tři Bizetovy opery Džamilé, Doktor Miracle a Don Procopio pro Opéra Comique v Paříži.


V posledních sezonách režíroval Fallův Krátký život a Dallapiccolova Vězně (Il prigioniero) pro Řeckou národní operu, Monteverdiho Orfea pro Opera North, Wagnerova Bludného Holanďana v Portland Opera, Mozartův Únos ze serailu v Basileji, Verdiho Nabucca pro Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu-Duisburgu a Aidu pro Deutsche Oper v Berlíně. Sezonu 2008/2009 zahájil znovuuvedením úspěšné inscenace Tosky v Opera North, kterou následovala režie Händelovy opery Partenope v English National Opera v Londýně a pražská premiéra koprodukční inscenace Věci Makropulos.


Zdroj: Národní divadlo.cz


Simbelmine
ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Další fotografie ke článku Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se vrací do Národního divadla:

Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se vrací do Národního divadla
Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se vrací do Národního divadla
 
Čtěte také



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Narocne tema, vycerpavajici obsahly clanek
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles