Na SOS se čím dál častěji obracejí spotřebitelé, kteří si nejsou jisti, zda v obchodech kupují opravdové sýry, nebo jejich náhražky. Zdá se, že na českém trhu se čím dál víc objevují náhražky různých potravin, ať už jde o čokoládu, nekvalitní uzeniny nebo sýry a průměrný spotřebitel netuší, že kupuje mnohem levnější a horší produkt, který se ovšem tváří jako originál.

Spotřebitelé se cítí právem klamáni, protože pokud neví, že produkt z rostlinného tuku není sýr, kupují náhražku. Navíc vodítkem není ani cena těchto výrobků, která se neliší od skutečných sýrů. Obchodníci nerespektují ustanovení novelizovaného zákona o ochraně spotřebitele, který říká, že klamavé obchodní praktiky jsou např. takové, když způsob prezentace výrobku vede k záměně s jinými výrobky. „Umístění mezi sýry je evidentní klamavou praktikou a neomezuje se jen na sýry balené, ale i tvrdší krájené a tavené roztíratelné v krabičkách (trojúhelníčky),“ dodává tisková mluvčí.
SOS uznává požadavek, aby spotřebitelé četli složení výrobků, nicméně i podle zákona o ochraně spotřebitele a evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách je třeba pracovat s pojmem „průměrný spotřebitel“, tedy takový, který získané údaje dokáže vyhodnotit. SOS je přesvědčeno, že v dané chvíli drtivá většina lidí nedokáže vyhodnotit, že „sýr“ s obsahem rostlinného tuku je náhražka. Proto by měli být spotřebitelé informováni jasně v obchodě, že jde o analog, nikoliv o sýr. A je na obchodníkovi, zda při prodeji takové výrobky oddělí do zvláštního regálu, nebo k nim umístí informaci, že jde o sýrové náhražky.
Nejde o výrobky, které by byly zdraví škodlivé nebo nebezpečné, připomíná SOS, jen by spotřebitelé měli vědět,
kdy kupují náhražky a kdy skutečné sýry, upozorňuje SOS.
kdy kupují náhražky a kdy skutečné sýry, upozorňuje SOS.