Putovat Krušnými horami a nesetkat se s pozůstatky hornické činnosti je takřka nemožné. Již několikrát jsem psala o výletech touto pestrou a svéráznou montánní krajinou, včetně nezapomenutelné návštěvy dolu Svornost. Tentokrát z horského hřebene sestoupíme, ale tématu zůstaneme věrni - navštívíme Podkrušnohorské technické muzeum. Nachází se mezi městy Litvínov a Most v areálu bývalého hnědouhelného hlubinného dolu Julius III.
Název nemá nic společného s Juliem Fučíkem, jak by možná mnohé návštěvníky napadlo. Důl byl vybudován v 80. letech 19. století a hlavním investorem byl rakouský stát, který vlastnil i další dva doly stejného jména. Těžba tu probíhala nepřetržitě téměř 120 let.

Muzeum sice neumožňuje sfárat do skutečného dolu, neboť vstupy byly po ukončení těžby zaslepeny, ale je zde vytvořena ukázková štola s funkční technikou, takže tma, malý prostor a hluk dobývajících strojů vytvoří dokonalou iluzi.
V jednu chvíli, když kolem nás rachotí otřásající se dopravník a průvodce pokračuje ve výkladu, se mi vybaví známá mlynářská scénka z komedie Na samotě u lesa: „No, řeknu ti, Radime, až takhle někdy bude klid, víš, že bych si to s chutí poslechl znova“.
Když lomoz utichne a postupujeme dále štolou, najednou zaslechneme zvuky zcela odlišné - chrápání! A vzápětí vidíme, odkud se linou, na uhelné římse odpočívá místní permoník!
Působivá je simulace odstřelu i, v naší těsné blízkosti, rotující vrtná hlavice komorového kombajnu. Ovšem nejlepší zážitek je jízda důlním vlakem (a hlavně nastupování a vystupování). Nejde totiž o klasický vláček, který jede po zemi po kolejích, jak to známe z jiných důlních expozic. Tady jsou vozíky, respektive kabiny na přepravu osob, zavěšeny na jedné drážkové koleji pod stropem (nosný profil I155).
Další část expozice seznamuje s prací báňských záchranářů vč. pietního místa s připomínkou obětí důlních neštěstí, s geologií, měřičskou technikou a hornickými tradicemi.
Na našem veskrze pozitivním dojmu z návštěvy Podkrušnohorského technického muzea se velkou měrou podepsal i fakt, že našimi průvodci byli bývalí horníci. Strávili jsme zde 3 hodiny a rozhodně jsme se nenudili.
Muzeum je nejlépe dostupné autem, pokud pojedete ve směru od Mostu na Litvínov, odbočte po 2 km vpravo pod viadukt (rozc. Kopisty) a pokračujte po asfaltové silničce podle hornických vozíků tzv. huntů.
Po prohlídce muzea se můžete podívat k nedalekému jezeru Most, které vzniklo v rámci rekultivace bývalého hnědouhelného dolu Ležáky.
Některé starší články věnované důlní činnosti v Krušnohoří:
IKE - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz