Před tím, než vyrazíte za novým dobrodružstvím, je velmi důležité si nechat kolo po zimě zkontrolovat v servisu. Obecně se ceny pohybují od 800 – 3000 korun. Záleží pouze na počtu výkonů spojených se seřízením vašeho kola. Některé obchodní řetězce mají své vlastní servisy, a pokud koupíte nové kolo právě tam, můžete výrazně ušetřit.
Rozhodnete-li se zakoupit nové kolo, je třeba se zamyslet nad několika otázkami. Těmi nejzásadnějšími určitě jsou volba povrchu, po kterém budete jezdit, a cena, kterou jste ochotni za svého nového společníka na cesty zaplatit.
Silnice nebo terén?
To je první a zásadní rozhodnutí: budete jezdit jen po silnicích nebo se vydáte za dobrodružstvím do terénu? Silniční kola jsou určena zejména pro výkonnostní cyklistiku anebo poměrně svižnou jízdu. Protipólem je široká skupina horských kol. Jsou určena do terénu a bývají různě odpružená. Na pomezí mezi těmito extrémy jsou kola trekingová. Trekingová kola jsou dobrou volbou pro jízdu kombinující silnici a lehčí terén (lesní nebo polní cesty).Ocel nebo hliník?
Volba rámu patří mezi další důležité aspekty při výběru kola. Sedlo nebo některé jiné detaily můžete modifikovat poměrně snadno, ale geometrii rámu nezměníte. Každý člověk je individualita, má jiné tělesné proporce, a proto je třeba kolo před nákupem vždy vyzkoušet.„Důležitým parametrem je zejména velikost rámu. Ta se udává jako délka sedlové trubky (v cm nebo palcích). Nesmíte opomenout ani vzdálenost sedla od řídítek. A v neposlední řadě je nutné se zaměřit na materiál, z něhož je rám vyroben. Používá se jich více – ocel, hliník, různé slitiny – a na vrcholu toho všeho stojí karbon a titan, materiály používané v kosmickém průmyslu,“ vysvětluje Ondřej Šourek ze společnosti zabývající se prodejem sportovního zboží.
Pevnou nebo odpruženou?
Tuto volbu vám často pomůže vyřešit už výběr typu kola. Silniční kola mají vidlici pevnou, ostatní typy kol většinou odpruženou. Výjimkou mohou být některá treková kola a městské speciály.„I když pevné vidlice jsou díky svému profilu a použitému materiálu schopny do určité míry tlumit nárazy, do terénu se nehodí. Odpružené vidlice „pochytají“ nerovnosti terénu, usnadní ovládání kola, udělají jízdu bezpečnější a zároveň kolo šetří,“ říká Ondřej Šourek.