Bludičky (1/3)
Pád důvěry
Třídílný televizní film vypráví příběh více než aktuální a více než společensky potřebný. Děti, které prožily svůj život v dětských domovech, vycházejí do normálního světa. Jsou jako my, ale ne úplně. Cosi jim chybí, cosi nemohly nikdy dostat, ať se stát a jeho instituce snažily sebevíc - zkušenost normální rodiny. Nevstupují do běžného občanského života jako běžní mladí lidé, tedy samozřejmě a přirozeně, s vnitřní i vnější výbavou, kterou dává rodina - ony musí v tom obyčejném světě kolem sebe nejdříve něco důležitého nalézt, objevit a mnohdy si i bolestně prožít. Příběh maličkého klanu tří sourozenců, Marie, Adama a Evy, kteří celý svůj dosavadní život prožili v dětském domově, vypráví právě o tomto okamžiku nárazu mladých lidí bez rodinné zkušenosti na realitu, běžnou a obvyklou každému z nás, co jsme měli to zdánlivě samozřejmé štěstí v rodině vyrůstat. Je to příběh jejich dozrávání, které je obtížnější právě o to, co jim chybí a co musejí bolestně nalézt.
Třídílný televizní film autora Ivo Pelanta a režisérky Ireny Pavláskové je v roce, kdy "Počítáme s dětmi", otevřeným a bezprostředním příspěvkem České televize k problému, který se už dnes - a velmi silně - dotýká nás všech.
1. díl třídílného televizního filmu o velkém a složitém
problému naší současnosti, o dětech z dětských domovů, které na pokraji své
dospělosti vstupují do normálního života, na nějž jsou jen málo připraveni a s
nímž se musí mnohdy bolestně srovnat. Jde o jeden z prvních pokusů proniknout
do této citlivé tématiky formou dramatického příběhu, tedy fikce, která si
klade za cíl najít ve smyšleném ději a jeho katarzi pravdivé jádro
společenského a především lidského problému.
Dvaadvacetiletá Marie, která
dokončuje studia na sociální škole, osmnáctiletý Adam, právě opouštějící dětský
domov a nejmladší, sedmnáctiletá Eva, kterou odchod do normálního světa teprve
čeká – to je ústřední trojice hrdinů, s níž se setkáváme na začátku příběhu.
Spojuje je příbuzenský vztah, mají jednu matku, neschopnou nést své mateřství.
Mají zvyky a zkušenosti obyvatel dětského domova a naopak jim chybí mnohé ze
zkušeností, které my všichni mimo dětské domovy považujeme za samozřejmé a
běžné – například samozřejmý chod běžné rodiny.
Jejich vzájemné pouto je ovšem nesmírně silné, tak trochu jsou to ti tři
proti neznámému, drsnému a nic neodpouštějícímu světu. Musejí ho nejen
vnějškově, ale především niterně pochopit, musejí se ho niterně naučit, aby
mohli obstát jako všichni ostatní, kteří tento handicap nemají. A je to tvrdé a
bolestné učení, na jehož začátku se ocitáme. V prvním díle třídílného filmu
jsme v případě Adama svědky právě onoho prvního skutečného nárazu na realitu,
onoho vykročení do normálního světa normálních povinností a normálních vztahů.
Adamův první náraz na skutečný svět končí zoufalstvím. Jeho starší sestra Marie,
dokončující sociální školu a chystající se na profesionální dráhu sociální
pracovnice, prochází první důležitou citovou křižovatkou dospělé ženy, zdánlivě
nejvíce vyzbrojené na vše, co život přináší - a nejmladší a nejsvéráznější Eva
z dětského domova neodchází, ale utíká, po hlavě se vrhá do skutečného světa
jako kamikadze.
Paralelní příběhy tři sourozenců, kteří neměli to štěstí poznat normální rodinu, se od sebe vzdalují i přibližují, různě se kříží a protínají, ale stále zůstávají osudově spojeny tím, co je odlišuje od těch, kteří to štěstí měli.
Vysílání: 28.11., 20.05 hod., ČT1
Zdroj: Česká televize
Mirka Bali
ChytráŽena.cz