Hořká komedie o tom, jak těžké bývá odpustit rodičům jejich starostlivost,
výčitky nebo nenaplněná očekávání. To, co bývá v pozadí, můžeme odhadovat i
tentokrát – je to prázdnota v jejich vlastním životě po odchodu dětí z domova
nebo rozčarování z vlastního nevydařeného manželství?
Nový televizní film je také o tom, jak mnoho dobrého či zlého v naší vzájemnosti způsobí úporná snaha udržet alespoň zdání dobrých rodinných vztahů. Láskyplný teror, jehož se obě strany vzájemně dopouštějí, způsobuje, že staré křivdy vyplouvají na povrch i v okamžicích, kdy všichni touží po klidu a smíření.
Sledujte na ČT1 16. května 2010 ve 20:00 hodin.
Podstatné jsou tři stěžejní okamžiky – tři rodinná setkání (narozeniny otce, pohřeb otce, pohřeb matky), během nichž se vztahy vyhrotí, obnaží a posléze uvolní, osvobodí. Autorka scénáře Alexandra Berková nám už nikdy neřekne, nakolik se v tomto příběhu potkávala se svým vlastním osudem. Zůstává ale její neobyčejný pozorovací talent a jazyk, který charakterizuje samotné postavy a vychází vstříc gradaci děje v brilantních dialozích.
Natočilo: Centrum dramatické tvorby Televizního studia Ostrava
Šéfdramaturg: Aleš Jurda
Šéfproducent: Hana Bílá
Scénář: Alexandra Berková
Dramaturg: Aleš Jurda
Vedoucí výroby: Ljuba Pašková
Hlavní kameraman: Pavel Berkovič
Režie: Lenka Wimmerová
V hlavních rolích:
Hana Maciuchová (matka), Bořivoj Navrátil (otec), Klára Melíšková (dcera Ivana), Petra Špalková (dcera Marie), Jaroslav Plesl (syn Olin), Zdena Hadrbolcová (teta Růžena).
Dále hrají: Kristýna Frejová, Lubor Šplíchal, Jitka Ježková, Jan Vondráček, Veronika Forejtová, Vladimír Javorský, Natalia Volková, Pavel Řezníček, Kateřina Jandáčková a další
Natáčeli jsme na podzim loňského roku na různých místech v Hradci Králové, v Pardubicích a v Hýskově.
Příběh
Hlavní hrdinka Ivana bydlí sama, bez muže a bez dcery, která je v zahraničí. Její dva sourozenci Maruška a Olin žijí ve velké vile s rodiči. Otec je starý, nemocný, na svoji bývalou kariéru klavíristy dnes už jen vzpomíná. Matka balancuje často na hraně mezi láskou k manželovi a vztahem k dětem. Faleš, manipulace, teatrálnost aj. jsou její dominantní rysy. V průběhu děje ovšem budeme mít příležitost nahlédnout hlouběji a některé její projevy začneme vnímat s větším porozuměním. Možná nám nejen hlava rodiny a jeho manželka, ale i jejich děti a další aktéři, budou postupně připadat jako sešlost divných a svým způsobem především smutných postav. Jenže úsměv, který některé jejich situace vyvolají, leckomu z nás něco připomene…
Ivana trpí nespavostí, jen stěží se jí daří odpoutat se od rodinných křivd i vlastních životních proher. Navštěvuje psychiatra, má přítele na internetu, ale větší zázemí najde u svého bývalého spolužáka. Stýká se pracovně se svým bývalým manželem a pár okamžiků, kdy jej ve filmu zahlédneme, nám jej představí v podobě, která příliš sympatií nesklidí.
Maruška je o něco mladší. Ráda by odešla od rodiny a postavila se na vlastní nohy. Nemá sílu se vzbouřit a zároveň si chce „pohlídat“ dědictví. Olin je rodinný outsider, schizofrenik. Málokdy se projevuje významným způsobem. Jsou ale okamžiky, kdy překvapí svou reakcí, nečekaně jasným úsudkem a razantním postojem. Své rodiče poznávají skutečně až po jejich smrti, kdy si začnou pročítat otcovy deníky.
Dobrou duší a později trpělivou opatrovatelkou své sestry je teta Růžena. Jakkoliv bychom ji rádi pasovali na hodnou a bezvýhradně kladnou postavu, ani v jejím případě to tak jednoznačné není.
Příběh veskrze současný dotvářejí další bytosti: Ivaniny kamarádky se svými názory i vztahovými problémy, psychiatr, věštkyně, ruská učitelka ve třídě pro děti imigrantů apod.
Zdroj: Česká televize
Mirka Bali
ChytráŽena.cz