S tvorbou uměleckého řezbáře Petra Kameníčka jsem se seznámila v Galerii 9 na výstavě s názvem Dřevěné artefakty. Galerie uvedla, že v posledních letech se Petr Kameníček snaží co nejvíce věnovat volné tvorbě a že na výstavě představuje jeho práce z této etapy.
Životopis,
který Petr Kameníček sám napsal, a zveřejnil na svých webových stránkách, jsem
musela okopírovat, protože je výstižný a vtipný: „PETR KAMENÍČEK se narodil v roce 1951
a překvapivě dosud žije zejména díky konjunkturálnímu využití faktu, že se
průměrný věk soustavně prodlužuje.“ Jeho otec byl akademický malíř. Kromě
vstřícného vztahu k výtvarnému umění po něm Petr zdědil hlavně sklon
k ironii, sebeironii a odpor k autoritám, hlavně těm rudým.
Dvacet let působil jako řezbář v Divadle Spejbla a Hurvínka. Jak sám
říká: „Naštěstí tam byly i jiné loutky, než ty titulní.“ S kolegou
měli práci rozdělenu. Ivan dělal Spejbly a Hurvínky, Petr řezal Máničky
a Bábinky. Psa dělali napůl a do hospody chodili společně. Je známo,
že práce v kultuře je sice inspirující a někdy i zábavná, vždy
však mizerně honorovaná. Takže po sametové revoluci Petr Kameníček opustil
práci v divadle a tím i tuto spíše charitativní než výdělečnou
činnost, a odešel na volnou nohu. PK
Výstava v Galerii 9 proběhla v lednu 2024, takže osobní návštěvu už nemohu doporučit. Co mohu ale doporučit, jsou návštěvy webových stránek.
Na webu petrkamenicek.cz najdete potřebné informace a fotografie děl s popisky.
Na webu Artmagazin. Internetový magazín pozitivně smýšlejících o umění, objevíte nadpis „Virtuální prohlídka výstavou: Petr Kameníček vystavuje své dřevěné artefakty v Paláci Templ, rok 2021.“ Jde o výstavu, která proběhla v Paláci Templ v Mladé Boleslavi v srpnu 2021. V textu je uvedeno: „Všech 127 objektů na stěnách i volně rozmístěných v prostoru upoutá brilantním řemeslným zpracováním i velkou rozmanitostí námětů. Kombinací výtvarného nadání, představivosti a smyslu pro humor se autor vyjadřuje k důležitým tématům z historie nebo výrazně lidským vlastnostem i slabostem.“ V článku je i zaznamenán rozhovor s Petrem Kameníčkem. Jeho odpovědi necituji doslova, věty jsem trochu poupravila: Otec akademický malíř, se občas věnoval i práci se dřevem, tak syn Petr o prázdninách v Jevanech s kamarády taky pilně vyřezával. Po maturitě nastoupil do vysočanské Pragovky a pak dokonce na stavbu tehdy začínající dálnice. Po talentové zkoušce získal místo řezbáře v Divadle Spejbla a Hurvínka, zde působil 20 let. V tomto období si dodělal odborné vzdělání jako umělecký zpracovatel dřeva. Po sametové revoluci v divadle skončil a odešel na volnou nohu. Výstavy si organizuje sám, exponáty rovná podle témat, jako například muzika, náboženství, politika nebo osobnosti. Vždycky ví, co chce vytvořit. Není věřící, ale hodně inspirativní je pro něj bible. Kromě toho hledá inspiraci v umění nebo v něčem, co ho zaujme ve společnosti. Na druhu dřeva mu celkem moc nezáleží, pro své objekty používá různé dřevo, například dub, ořech, buk, lípu, akát. Za řezbářské dřevo nepovažuje mahagon a borovici.
Na webu Osmička - měsíčník městské části Praha 8 je zmíněna autorská výstava řezbáře Petra Kameníčka, která proběhla v roce 2013 ve výstavním sále Botanické zahrady hl. m. Prahy. V textu uvádí, že řezbář používá i dřevo z olše, jasanu, jabloně, hrušně a smrku. Že pracuje i s překližkou a bio deskami. A že objevil i krásu exotického dřeva z dřeviny Shorea laevis, které se na trhu objevuje pod názvem bangkirai a vyskytuje se především v Malajsii, Indonésii a na Filipínách. V textu dále uvádí, že Petr Kameníček svými výtvory nehodlá sdělovat žádné hlubokomyslnosti, zaměřuje se na lehkost a poetiku, fantazii se špetkou humoru.
Vystavená díla v Galerii 9 mě tak okouzlila, že jsem výstavu musela navštívit dvakrát. Až se k vám dostane informace o případné výstavě v roce 2024, určitě si ji nenechte ujít, a nezapomeňte si číst popisky. A dejte nám všem vědět.
ChytráŽena.cz