-Komerční sdělení-
Když se řekne slovo angličák, každému se vybaví malinké plechové autíčko, které vypadá jako zmenšenina reálného vozu v určitém měřítku. Ale proč mu říká „angličák“ a kde se vzal?
Každý kluk měl angličáky, dost možná jako dědictví po tátovi. I holčičky vědí, co si mají představit, když se řekne angličák. Je zajímavé pídit se po historii slova angličák. Ne, není to překlad, protože to, co angličáky představují (tedy malinká plechová autíčka) má originální název „Matchbox cars“. Značka hraček Matchbox dostala jméno kvůli tomu, že svá autíčka prodávala v krabičce ne větší než je krabička od zápalek. Takže proč angličáky? Nejspíše proto, že kolébkou jim byla Velká Británie.
První angličáky se začaly vyrábět na počátku 20. Století ve Velké Británii a v USA. Modely však byly málo propracované a nebyly příliš odolné, proto je dnes složité najít angličáky z doby před druhou světovou válkou v zachovalém stavu. A v roce 1947 začala britská firma Leysney vyrábět autíčka, která vypadala jako by byla zabalená do krabičky od zápalek. Návrhář a pozdější spolumajitel Jack Odell se inspiroval krabičkami od zápalek značky Norvic, které na Britské ostrovy dovážel československý podnik Solo Sušice. Do podobných poté umístil první sérii autíček. Měly už propracovaný i interiér auta a byly to skutečně přesné kopie aut reálných. A pak se to stalo: Od padesátých let se staly autíčka Matchbox neboli angličáky předmětem sběratelského zájmu.
V Čechách jsou nejpopulárnější takzvané vozy východního bloku – Tatry, Škoda nebo Avia a Pragovka. Ale když se zeptáte někoho, kdo vyrůstal v 70. letech minulého století, řekne vám, že mít anglilčáka tenkrát znamenalo hodně. Kšeftovalo se s nimi a dovážely se z Východního Německa nebo se daly sehnat ve specializovaných obchodech Tuzex. Čech Václav Blažek má největší sbírku angličáků v ČR, vlastní jich více než 12 000. Jak říká, tak sbírá modely do roku 1980, tehdy totiž ukončila svou činnost firma Matchbox a výroba se přesunula do Číny. Jenže autíčka už nejsou to, co bývala… Chybí jim spousta funkčních detailů, jako jsou stěrače, sklápěcí sedačky nebo otevírací všechny dveře.
A dnes? Nejoblíbenější značkou je jednoznačně Ferrari, velký zájem je ale i o vozy Porsche a BMW. Velmi populární jsou také závodní vozy, zejména Formule 1. Patrně nejkvalitnější a zároveň ještě dostupné modely na světě v současné době staví firma CMC. Jsou propracovány do nejtintěrnějšího detailu, čemuž odpovídá i cena – stojí kolem 50 tisíc korun. Skládají se totiž z více než jednoho tisíce dílů. Mají kožená sedadla, kovové výplety kol, kabely ke svíčkám v motoru nebo třeba stahování oken na kličku.