Deset měsíců školních povinností každý všední den je pro děti důležitá, ale ne vždy vítaná změna. Prvotní nadšení z nového prostředí a společnosti vrstevníků může záhy nahradit rozčarování a nevole. Zvláště se to týká malých dětí, které jsou zvyklé na možnost kdykoli si volně hrát podle libosti. Proto byste měli postupovat velmi citlivě, abyste vašemu dítku přechod do nové etapy co nejvíce ulehčili. Najít rovnováhu mezi tím, z čeho neustupovat, aby dítě pochopilo, že jistý řád je v životě třeba, a tím, jak lze tento řád v rámci možností „okořenit“, nemusí být jednoduché.
Ranní vstávání
Možná vůbec největším problémem je dostat malého školáka ráno z postele, když vyhřáté peřiny jsou tak příjemné a spánek tak sladký… Otravné vstávání můžete podpořit nějakým milým rituálem. Připravte mu dobrou snídani akorát pro jeho mlsný jazýček, která se postará o vydařený start do nového dne. Nebo mu k rannímu vypravování se pusťte oblíbený seriál či pohádku. Metoda zpříjemňování si nepříjemného se už nejedenkrát osvědčila.Školní výbava pro užitek i radost
Batoh nebo aktovka, sáček na obuv, penál a další pomůcky, kufřík na výtvarnou výchovu, přezuvky… Je toho mnoho, co každý žák ZŠ nutně potřebuje. Kdybyste však měli pořádně investovat do jedné jediné věci, ať je to kvalitní batoh. Neunáhlujte se a nekupujte ho narychlo. Pohlídejte si, aby nabízel dostatek úložného prostoru včetně přihrádek a kapes, reflexní ochranné prvky, vyztužené dno i záda a byl vhodný s ohledem na potřeby a věk dítěte.Vybírejte ho společně – berte v úvahu i představy dítěte, přeci jen školní zavazadlo bude společníkem především jemu. Počítejte s tím, že se váš vkus od toho dětského bude nejspíš lišit, a respektujte to. Děti pozorně sledují, co nosí ostatní, a záleží jim na tom, aby měly výbavu, se kterou se mohou pochlubit.
Prostor pro hraní
Tak jako v dospělosti, i v raném věku by se povinnosti měly úměrně vyvažovat volným časem a zábavou. Hraní pro děti znamená příležitost vyjádřit sebe a svou formující se osobnost – přebírají iniciativu, rozvíjejí představivost, tříbí si svoje přání, začínají si pěstovat koníčky atd. Od té doby, co chodí do školy, mají času méně, učí je to tedy navíc i hospodaření s časem. Lépe si tak uvědomí, čemu svůj čas věnovat chtějí a co je vlastně zase až tak nebaví a mohou to oželet. Také není dobré děti přetěžovat přemírou pevně stanovených aktivit v podobě kroužků a sportů. Měly by mít dostatek prostoru na to, aby se zařídily podle sebe.Čeho byste se měli rozhodně vyvarovat, je používání školy jako zastrašování. Dítě by ji nemělo vnímat jako trest, který si chodí odsedět a kde ho mají naučit správnému chování. Mohlo by si tak vytvořit nejrůznější stresy, jež by mohly skončit až žaludečními neurózami.
Zdroj, foto: Leasyn