Jestliže se domníváte, že kreativita je dobrá akorát pro lidi angažované v umění a kultuře, nemáte tak docela pravdu. Je totiž zdrojem pokroku a zlepšování v každé sféře lidské činnosti, ať už se bavíme o zmiňovaném umění, nebo třeba o vědě, technice, podnikání či řemeslných oborech. Pokud bude váš potomek touto vlastností vybaven, umožní mu to lépe se realizovat a bude také snadněji dosahovat vytyčených cílů, profesních i osobních. Uplatní ji při aktivním, neotřelém řešení problémů, vymýšlení plánů a v celé řadě jiných tvůrčích aktivit. Průzkumy ukazují, že nejpodstatnější vliv při rozvíjení uvedených schopností pochází právě z rodiny, proto neusněte na vavřínech a podpořte tento vývoj, dokud si dítě teprve formuje osobnost a je velmi otevřené vůči podnětům přicházejícím zvenčí.
Smysluplná zábava pro naše ratolesti
U školáků jsou vhodnější důmyslnější hry, u nichž se zapojuje intelekt, fantazie a abstraktní myšlení. Příkladem mohou být slovní hry, ať už ty notorické známé, tak aktivity, jako je vymýšlení příběhů, tvůrčí psaní. Tipem pro vás, jak spojit užitečnost a originální vyžití, může být například nechat vaše dítko, aby si navrhlo školní batoh podle svých potřeb a přání.Obecně je důležité dát zvláště malému dítěti dostatek prostoru pro objevování. Dopřejte mu volnost při zkoumání, co všechno svět nabízí, jak je možné se zabavovat a z čeho lze získatpotěšení. Samozřejmě tu není řeč o absolutní libovůli; děti rovněž potřebují jasně stanovené mantinely, v rámci kterých se mohou svobodně pohybovat. Ty menší poznávají okolní svět nejraději tak, že vše osahávají či ochutnávají. Nebuďte tedy přehnaně úzkoprsí a před běloskvoucím, nezašpiněným oblečkem upřednostněte raději to, aby dítě získalo vlastní, nepřenositelnou zkušenost s předměty a tím, jaké jsou, k čemu slouží a kdy nám mohou třeba uškodit. Taktéž každé rozbité koleno je k něčemu dobré – neumírá se na něj a je zdrojem ponaučení pro příště.
Kupujte mu také kromě „hotových“ hraček ty, se kterými musí sám ještě aktivně pracovat – skládat je, stavět, spojovat, nebo kde se dá využít představivost při budování něčeho vlastního, odpovídajícího našim představám (např. stavění hradu z písku nebo zoo pro zvířátka s ohrádkami z knížek).
Chyba, jíž se rodiče často dopouštějí, je snaha o vnucení „dospěláckých“ návodů na řešení. Příliš své ratolesti usměrňujeme a snažíme se je navést, aby používaly námi zavedené, ozkoušené postupy a aby myslely v souladu s našimi zaběhlými představami. To je však škoda, neboť tak zbytečně dětem určujeme hranice a limitujeme jejich přirozený potenciál, který zůstává nevyužit. Anebo hůře – takový přístup může nadělený talent od přírody zadusit už v zárodku.
Zdroj, foto: Leasyn