Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko víc

27. 04. 2012 | Technika
Více než polovina Čechů se s příchodem jara vydává trávit volno aktivním způsobem. Dlouhodobě nejrozšířenějším sportem u nás je cyklistika. Výlety do přírody s rodinou či přáteli jsou s příchodem teplého počasí stále častější volbou při úvahách, co s načatým víkendem. Navíc na kole toho stihnete vidět více, než když se vypravíte po svých.

Před tím, než vyrazíte za novým dobrodružstvím, je velmi důležité si nechat kolo po zimě zkontrolovat v servisu. Obecně se ceny pohybují od 800 – 3000 korun. Záleží pouze na počtu výkonů spojených se seřízením vašeho kola. Některé obchodní řetězce mají své vlastní servisy, a pokud koupíte nové kolo právě tam, můžete výrazně ušetřit.

Rozhodnete-li se zakoupit nové kolo, je třeba se zamyslet nad několika Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko vícotázkami. Těmi nejzásadnějšími určitě jsou volba povrchu, po kterém budete jezdit, a cena, kterou jste ochotni za svého nového společníka na cesty zaplatit.   

Silnice nebo terén?

To je první a zásadní rozhodnutí: budete jezdit jen po silnicích nebo se vydáte za dobrodružstvím do terénu? Silniční kola jsou určena zejména pro výkonnostní cyklistiku anebo poměrně svižnou jízdu. Protipólem je široká skupina horských kol. Jsou určena do terénu a bývají různě odpružená. Na pomezí mezi těmito extrémy jsou kola trekingová. Trekingová kola jsou dobrou volbou pro jízdu kombinující silnici a lehčí terén (lesní nebo polní cesty).

Ocel nebo hliník?

Volba rámu patří mezi další důležité aspekty při výběru kola. Sedlo nebo některé jiné detaily můžete modifikovat poměrně snadno, ale geometrii rámu nezměníte. Každý člověk je individualita, má jiné tělesné proporce, a proto je třeba kolo před nákupem vždy vyzkoušet.
„Důležitým parametrem je zejména velikost rámu. Ta se udává jako délka sedlové trubky (v cm nebo palcích). Nesmíte opomenout ani vzdálenost sedla od řídítek. A v neposlední řadě je nutné se zaměřit na materiál, z něhož je rám vyroben. Používá se jich více – ocel, hliník, různé slitiny – a na vrcholu toho všeho stojí karbon a titan, materiály používané v kosmickém průmyslu,“ vysvětluje Ondřej Šourek ze společnosti zabývající se prodejem sportovního zboží.

Pevnou nebo odpruženou?

Tuto volbu vám často pomůže vyřešit už výběr typu kola. Silniční kola mají vidlici pevnou, ostatní typy kol většinou odpruženou. Výjimkou mohou být některá treková kola a městské speciály.
Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko víc„I když pevné vidlice jsou díky svému profilu a použitému materiálu schopny do určité míry tlumit nárazy, do terénu se nehodí. Odpružené vidlice „pochytají“ nerovnosti terénu, usnadní ovládání kola, udělají jízdu bezpečnější a zároveň kolo šetří,“ říká Ondřej Šourek.

Není plášť jako plášť

Při výběru plášťů platí jednoduché pravidlo: čím širší plášť, tím pohodlnější, ale pomalejší jízda. Standardem pro silniční kola je šíře 23mm, ale můžete se setkat s rozměry od 20 do 25mm. „Na ráfky horských kol se nasazují pláště o šířce 1,5 až 2,1 palců (velikost plášťů pro horská kola se standardně udává v palcích). Zvláště v terénu záleží na typu vzorku, který určuje, je-li plášť vhodnější na suchý povrch nebo třeba do bláta. Trekingová a krosová kola používají šířku 28 – 47mm,“ vysvětluje Šourek.

Brzdy

Existuje několik typů brzd, většina jich však funguje na principu přitlačení brzdových špalků k ráfku. Horská kola přešla v poslední době ke kotoučovým brzdám, které jsou už i na levnějších kolech standardem. Výhodou kotoučových brzd je jejich účinnost, zvláště za mokra. Krosová kola mají buď klasické V-brzdy nebo modernější kotoučové brzdy.

Aby se vám dobře sedělo

Zdánlivé pohodlí na velkém pěnovém sedle, které je navíc v zadní části opatřené dvěma vinutými pružinami, se rychle může změnit v bolest sedací partie. Vyplatí se proto si za sedlo připlatit, aby se vaše výlety nezměnily v nekonečnou agonii. V nabídce jsou sedla s gelovými výstelkami a odpružené sedlové trubky. V některých případech se můžete setkat v prostřední části sedla s vykrojenou dírou, která slouží k odlehčení na choulostivých partiích.

Bezpečnost především

Ať už jste začátečníci nebo pokročilí, měli byste vždy myslet na své zdraví a především pak na zdraví svých dětí. „V duchu hesla Stejně důležité jako dobře vidět je být viděn. Kromě cyklistické helmy by tedy cyklista měl být vybaven oblečením s reflexními proužky, které upozorní řidiče, že jste poblíž,“ radí Ondřej Šourek. Pokud se plánujete vracet z výletu za tmy, nezapomeňte se vybavit alespoň zadním červeným světlem.


Zdroj, foto: Hervis.cz

Alena B.
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Další fotografie ke článku Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko víc:

Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko víc
Vybíráme kolo aneb když chcete mít o kolečko víc
 
Čtěte také


Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Je to docela drahý koníček
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles