Nasazování řetězů na kola u auta v oblibě nemá asi nikdo, zvlášť v chumelenici nebo mraze. Není se čeho bát, pokud nepodceníte přípravu a aspoň jednou si vyzkoušíte nasadit je v klidu a na suchu. Pak si můžete být jisté, že to v zimním terénu zvládnete vy i vaše nehty. Do kufru se řetězy vejdou vždycky a například v Rakousku se díky nim vyhnete extra tučným pokutám. V horských oblastech je vzhledem k nebezpečí uvíznutí lepší řetězy považovat za povinnou výbavu. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“ informuje Petr Vomáčka z ÚAMK s tím, že za zimní řetězy lze považovat jen ty kovové. „Ostatní typy často nejsou policií v alpských zemích tolerovány a hrozí vám za jejich užití sankce stejná jako za jízdu bez nich,“ upřesňuje Vomáčka.
Řetězy vás podrží
I když vlastníte těžké SUV s pohonem 4x4, obuté na kvalitních zimních pneumatikách a jezdíte opatrně, neznamená to, že řetězy nepotřebujete. Na všechno čtyřkolky rozhodně nestačí. Zabrzdit rozjeté těžké SUV při jízdě z kopce nebo do zatáčky na ujetém či uklouzaném sněhu, je opravdu nebezpečný zážitek. Pro vozidla SUV, a to i s pohonem 4x4 je mnohdy těžší sjet na sněhu dolů než vyjet. U auta s pohonem všech kol si motoristé musí dát pozor na to, jestli výrobce nenařizuje použití řetězů na obou hnaných nápravách.
Kupte si ten správný
Češi si podle něj řetězy také s oblibou mezi sebou půjčují, což nemusí být zrovna bezpečné. V Rakousku existují specializované půjčovny, u nás to častěji probíhá na úrovni známých a kamarádů, kteří si často půjčí řetěz nevhodný. Je vždy potřeba zjistit přesný typ řetězu podle auta. Investice do kvalitního řetězu se rozhodně vyplatí.
Pokud nabouráte na sněhu a ledu bez řetězů, může se vám to projevit ve výplatě pojistného. V případě nepoužití sněhových řetězů pojišťovku vždy zajímá příčina pojistné události. Pokud by touto příčinou bylo nepoužití řetězů, pak může pojišťovna snížit pojistné plnění. Na druhou stranu je však nutné říci, že pouhá absence řetězů neznamená, že by motoristům pojistné plnění pojišťovny odmítli zaplatit anebo jej automaticky krátili. Vždy jde o posouzení konkrétních případů.
Aby vám ani posádce po cestě na hory neztuhly rysy, je dobré mít kromě řetězů dostatek paliva v nádrži, u sebe rozmrazovací olej do zámků, dostatek nemrznoucí směsi v ostřikovačích, smetáček, zimní rukavice, škrabku na led, pytlík s pískem, lopatku, lano, kanystr s palivem, startovací kabely, baterku a v neposlední řadě teplou deku nebo spacák, náhradní oblečení a powerbanku či autonabíječku na mobil.
Jak je to s řetězy v Alpských zemích?
Slovensko
Sněhové řetězy mohou být použity pouze v případě, že je dostatek sněhu pro ochranu povrchu vozovky. Při použití musí být namontovány na hnacích kolech. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se manuálem k vozidlu.
Rakousko
Použití sněhových řetězů je povoleno, a pokud je u silnice umístěna dopravní značka sněhové řetězy je nutné je nasadit na každou hnací pneumatiku. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se manuálem k vozidlu. Maximální rychlost je pak 50 km/h (v závislosti na doporučení výrobce).
Německo
Použití sněhových řetězů je povoleno a maximální rychlostní limit s nasazenými řetězy je 50 km/h. V horských oblastech je často vyžadováno používání sněhových řetězů pomocí dopravní značky.
Švýcarsko
Sněhové řetězy jsou povinné v oblastech, kde je umístěna dopravní značka. Vozidlo tak musí být vybaveno nejméně na dvou hnacích kolech.
Francie
Sněhovými řetězy musí být vybaveno vozidlo na zasněžené silnici v souladu s příslušnou dopravní značkou. Pokuty lze uložit za nedodržení tohoto předpisu. Vozidla s řetězy nesmí překročit 50 km/h.
Itálie
Vozidla vybavená řetězy nesmí překročit 50 km/h.
Zdroj, foto: ÚAMK